Opening nieuw havendienstgebouw

Teuge- De tijd dat Teuge een vliegveld had voor uitsluitend kleine propellertoestellen behoort al lang tot het verleden. Het vliegveld is een haven voor de commerciële luchtvaart, waar regelmatig zakenjets het luchtruim ingaan om naar het buitenland te vertrekken. Er worden verschillende vormen van kleine luchtvaart aangeboden zoals lesverkeer voor beroepsvliegers, rondvluchten, zweefvliegen, parachutespringen, taxi- en charterverkeer, zakelijke en ook overheidsvluchten. Er was voldoende draagvlak in het verleden voor uitbreiding en nadat de start- en landingsbaan werd verlengd kwam het oude, toch al aan vervanging toe zijnde, havengebouw niet meer op een centrale plek te liggen. De officiële inwijding van het nieuwe gebouw vond afgelopen woensdag plaats.

Teuge International Airport heeft een nieuw, duurzaam havendienstgebouw, want het oude voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd. Het nieuwe gebouw huisvest de verkeersleiding en de kantoren van het vliegveld met voldoende ruimte voor piloten en klanten. Ook binnenin heeft het gebouw een industriële uitstraling. De uitdaging in dit gebouw zit vooral in de details en maatvoering. Het gebouw is functioneel en bescheiden qua grootte: circa 150 m² bruto vloeroppervlak. Ontworpen door KARUS Architectuur en Stedenbouw, heeft het gebouw een industriële look doordat de staalconstructie zichtbaar is gebleven en de platen en gevelbeplating uit stalen sandwichpanelen bestaan.
In de aangrenzende hangar werden afgelopen woensdag circa 200 bezoekers geteld. Carel de Bruin van KARUS Architectuur en Stedenbouw toonde een schets van de oude situatie en de plannen van de oostelijke uitbreiding. Het nieuwe gebouw moest energieneutraal worden met ruimte voor zes medewerkers, waarbij voor twee met uitzicht op de start- en landingsbaan. Er was een zeer beperkt budget. Als metafoor is een vliegtuig gebruikt. De glazen verkeerstoren en de kantoren zijn samengevoegd tot één compact gebouw dat decennialang meekan. Geheel opgetrokken uit een thermisch verzinkte staalconstructie op een betonvloer. Dit is ook doorgevoerd in het interieur waardoor het gebouw een industriële uitstraling heeft. Het gebouw is energieneutraal, er is geen gasaansluiting in het pand en de betonvloer wordt gebruikt voor warmte- en koudeaccumulatie. Om de warmte in de glazen verkeerstoren te beperken is er speciaal zonwerend, gecoat glas gebruikt. Op het stalen dak zijn 42 Poly kristallijnen zonnepanelen aangebracht. Deze zijn één onderdeel van de vele duurzame oplossingen die in dit unieke havendienstgebouw gerealiseerd zijn. Naast de zonnepanelen is het gebouw ook voorzien van led-verlichting, warmte- en koudeaccumulatie en warmtepompinstallaties.
“Ik vind het nieuwe gebouw prachtig, maar voor mij is het natuurlijk volstrekt vreemd omdat ik het niet meer als ‘mijn’ gebouw herken, dat vanaf 1971 tot 1989 mijn werkplaats was,” lacht oud-havenmeester Gerard Burgers, die in 1947 zijn luchtdoop in een tweemotorige fokker maakte. Hij vervolgt: “Behalve dan die oude tekeningen die in de jaren 80 reeds gemaakt zijn voor een eventuele, toekomstige uitbreiding. De gedachte was reeds gevat, maar je mocht er toen nog niet officieel over praten”. Ook oud-burgemeester Johannes van Blommestein is zijn nopjes over de vormgeving en ligging. Lachend: “Als voorzitter van de gemeenschappelijke regeling Luchthaven Teuge heb ik Coert Munk en Meiltje de Groot nog geselecteerd als directeur.”
Clemens Cornielje, Commissaris van de Koning in Gelderland, verricht buiten samen met directeur Meiltje de Groot de openingshandeling door het Control Board te onthullen. Hij beoordeelt het nieuwe gebouw als een gebouw helemaal van deze tijd. “Schoon een duurzaam op een vliegveld dat inmiddels een ‘krasse knar’ van 80 jaar is”, grapt hij. Hij memoreert een werkbezoek van het College van Gedeputeerde Staten dat veel indruk heeft gemaakt. “Directeur Meiltje de Groot zoekt doortastend naar de dialoog met partners en de omgeving”, merkt hij op, “door haar interactieve beleidsvorming tracht zij in overleg draagvlek voor plannen te verkrijgen.” Hij laat zich bovendien lovend uit over het feit dat omliggende bedrijven in duurzaamheid en innovatie investeren. Na de officiële opening wordt het gebouw door een ferme waterstraal uit een brandweerauto officieel gedoopt.
Erik Brouwer en Peter van de Noort van Skydeck geven in een five-minute-pitch toelichting over de plannen van een ‘Koude Oorlog Museum’ (KOM). Erik wijst op de Cessna O-2 naast zich, een exemplaar van Stichting Postbellum. Het oorspronkelijke sportvliegtuig is voorzien van twee motoren en twee staarten en heeft in Laos en Cambodja tijdens de Vietnam Oorlog dienst gedaan en kwam in 2013 naar Nederland. Een toestel dat deze oorlog in hoge mate symboliseert. Het is de bedoeling de geschiedenis van de ‘vergeten’ Koude Oorlog in beeld te brengen in een kwaliteitsmuseum. Twee jaar denkt men nodig te hebben voor de realisatie.

woensdag 15 april 2015

Deel dit bericht