Treffen Magirus-Deutz

Teuge- In september 1986 ontmoetten enkele heren elkaar toevallig op een kruising van de provinciale wegen N227 en N229, beiden in een Magirus-Deutz brandweervoertuig. Afkomstig van de ‘Bescherming Bevolking’ (BB)|, voertuigen die zijn verkocht aan de meestbiedende. Ze achtervolgden elkaar tot de eerst volgende stop. Na kennismaking volgde een aangenaam gesprek en op dat moment ontstond het bekende Magirus virus.

Na een oproep in een landelijk dagblad aan andere mogelijke Magirus eigenaren werd er een eerste bijeenkomst vastgelegd op 18 oktober 1986 in het chauffeurscafé ‘Laag Raven’ te Utrecht.
Op dit moment zijn er binnen de club circa 250 Magirus brandweervoertuigen paraat; niet allemaal meer in staat om een brand te kunnen blussen, maar wel om de eigenaren en hun verwanten zeer veel plezier te verschaffen bij het gebruik van een perfect uitgeruste en onderhouden Magirus in originele staat of als een - van binnen omgebouwde - luxe kampeerauto.
Aan het einde van de koude oorlog waren er voor de BB geen taken meer weggelegd en werden alle voertuigen en materialen door de Dienst der Domeinen verkocht aan de meest biedende. In 1978 wordt eerst nog de reminstallatie aangepast aan de eisen van de tijd i.v.m. de APK. Nadat de club was opgericht in 1986 was iedereen uiterst benieuwd wat hiervan terecht zou komen. Wel, de tijd heeft laten zien dat wanneer een aantal eensgezinde mensen zich verenigen in clubverband er heel leuke dingen uit voort kunnen komen. Inmiddels zijn er bijna 300 leden en donateurs, waarvan er velen met andere types Magirussen en enkele met Magirus autobussen, die er behagen in scheppen om met deze oude voertuigen Europa te doorkruisen en soms zelfs ver daarbuiten komen.
Op clubweekenden wordt eens te meer duidelijk dat iedereen zo zijn eigen invulling heeft met betrekking tot het gebruik van de auto. De een is ingericht als een luxe camper, terwijl de ander tevreden is met een simpele inrichting. Het aantal slaapplaatsen varieert van één tot wel 13. Kosten worden gespaard, maar moeite wordt er telkens weer in deze voertuigen gestoken om ze goed en veilig over de weg te laten snorren, hoewel snorren hier symbolisch bedoeld is, want het geluid dat de motoren maken, is specifiek, luidruchtig en uit duizenden herkenbaar. Technisch heeft de Magirus-Deutz Club de beschikking over een zeer ruime kennis en ervaring. Het weekend in Teuge werd georganiseerd door Jos Wagemans. Het werd gevuld met uitstapjes in de regio, bijpraten, ervaringen uitwisselen en je ontspannen met mensen die dezelfde passie hebben, onder het genot van een hapje en een drankje. Ook is er altijd een technisch uurtje, waar men vragen kan stellen of er wordt een probleem besproken en gezocht naar een oplossing.
Mart Mulders uit America (Limburg) heeft zijn ossebloed-rode Magirus uit 1952 uitgerust met keukentje, bedstee, tafel en bank, nadat hij het voertuig in 1995 geheel heeft gestript. In een roestige legerkleur was het voertuig jaren opgeslagen geweest en zag er niet uit. “Waar begin je aan?” vroegen zijn vrienden, maar Mart keek daar doorheen. Het voertuig is motorisch goed en had circa 25.000 km gereden, bij een ramp moest zón voertuig inzetbaar zijn. Eens per jaar werden ze gestart om te controleren of alles goed functioneerde. Bekend is dat zijn wagen bij de Watersnood in Zeeland werd ingezet. De motor is inmiddels vervangen door een ‘normale’. “Dan hoef je niet meer ingewikkeld dubbel te klutsen bij het terugschakelen van een versnelling”, legt Mulders uit.

woensdag 27 mei 2015

Deel dit bericht