Zomerexpositie Kunstkring Voorst

Twello- De zomerexpositie is kleurrijk en verrassend afwisselend. Bestaande uit schilderijen, beelden, fotografie, sieraden en keramisch werk van onder meer Willem van Bilzem, Marijke van Munster, Annemarie Mulder, Giselle van der Peijl, Sjaak Crezee, Peter van der Woude en Joop de Leeuw.

Bij het keramisch werk trekt ‘Ins Blaue hinein’ van Anne-Marie Mulder onmiddellijk alle aandacht. Kopjes, schoteltjes en glaswerk heeft ze kriskras op elkaar gestapeld. Het lijkt breekbaar, maar is stevig met elkaar verankerd. Dat betreft ook haar creaties van Keulse potjes en bordjes. De vitrine herbergt zoals meestal kleinoden. Zoals twee alleraardigste doekjes met ontroerende kinderscènes en fraaie gouden omlijsting van Marijke van Munster. Een etage lager prachtige papierkunst in de vorm van sieraden, die Truus Rothengatter in leuke cadeauverpakking presenteert.
Rijkdom aan diversiteit
Een van de pronkstukken is wel het aquarel ‘Kasteel Wassenaar’ van Willem van Bilzem. Een schilder van de kleur, het licht en de rust. Indrukwekkend qua architectonische weergave met een opvallende schaduwwerking. Groots opgezet met technische perfectie in zachte, zomerse pasteltinten. Peter van der Woude is vertegenwoordigd met ‘Zomerregen’. Hij is bekend door zijn geweldig gevoel voor anatomie. Te bewonderen is zijn onvoltooide beeldschone dame onder de beschermende paraplu tijdens een zomers buitje. Josien ten Dijk imponeert met haar verschillende, kleurrijke ‘grassen’; vrolijke sprietjes, die ook de beschouwer vrolijk stemmen. Elke keer opnieuw verbazen de HDR-foto’s van Joop de Leeuw. Door middel van een nabewerkingsmethode bereikt hij een prachtig, dynamisch effect doordat de foto een ongekende diepte krijgt. Alle details komen in bijzondere kleuren naar voren. Hij fotografeerde in deze techniek de Betonfabriek Raalte. Gisela van der Peijl laat een werk zien met grote bewegingen, diepte en ruimte. Je herkent, opgenomen in een abstract geheel, een fraai vrouwelijk naakt. Een combinatie van abstractie met figuratieve elementen. Martin Sminia heeft met acryl en inkt in weinig penseelstreken een boerenschuur met kippenhoek op landgoed ‘De Pol’ weten weer te geven. Dat geldt ook voor zijn ‘boertje’. In enkele rake lijnen of losse snelle penseelstreken met subtiele kleuraccenten legt hij vast wat hij ziet. Er is ook ceramiek, waaronder grappige voorstellingen en de houding van de liggende hond, gemaakt van serpetijn door Lucia Pau, wordt door elke hondenbezitter onmiddellijk herkend. Deze tentoonstelling is het bekijken en bewonderen waard. Geïnspireerd door mensen, dingen en gebeurtenissen, die een zachte remedie weten te vormen tegen het jachtige en stresserende leven van onze tijd.

woensdag 16 juli 2014

Deel dit bericht