Belevingsvlucht van Lelystad Airport

Nijbroek- Vorige week woensdag, 30 mei vond eindelijk de veelbesproken “belevingsvlucht” plaats, waarbij een Boeing 737 een aantal keren de routes vloog vanaf Lelystad Airport over de geplande aan- en afvliegroutes, zoals die in de naaste toekomst op dit moment zijn ingepland. Schrijver dezes woont, zoals heel veel mensen in het gebied rond Teuge in het gebied waar, vooral op mooie zomerse dagen, als de meeste mensen lekker buiten willen zitten, onder het gebied dat zéér frequent wordt bestreken door de sport- en andere vliegtuigen van Teuge Airport en is dus wat lawaai en overlast betreft wel wat gewend. De beleving van de met zoveel interesse tegemoet geziene “belevingsvlucht” was wel een heel aparte ervaring. Op veel plaatsen waar de Boeing zou passeren waren niet alleen geluidsmeetpunten ingesteld, maar waren ook journalisten en specialisten samengestroomd. Zij werden – uiteraard – vergezeld door politici uit diverse delen van de samenleving, daarbij gevoegd de heftige interesse van diegenen waar het in feite om gaat, de plaatselijke bevolking, dan is het wel duidelijk dat het brullende monster dat op nauwkeurig bepaalde tijden zou passeren, zich in een warme belangstelling kon verheugen.

Een klucht?

Nou die belangstellenden waren allemaal op het uur op de meet- en verzamelpunten aanwezig, maar wat er ook kwam, geen vliegtuig. Via de social media kwam door dat het geplande toestel vertraging had, nog weer later, dat er technische mankementen waren, waardoor een nieuw toestel bij Transavia gecharterd moest worden. Volgens sommige aanwezigen in Nijbroek werd de tijd die op die manier gewonnen werd gebruikt om extra geluiddempers te monteren, een leuk geintje, maar uiteindelijk kwam de eerste vlucht ongeveer twee uur te laat over. Nou, niks aan de hand zou je zo denken, ware het niet dat juist boven Nijbroek volgens de planning het toestel zou doorstijgen van 1800 meter naar 2700 meter. Een cruciaal moment omdat bij het doorstijgen heel veel meer geluid vrij komt dan bij een vliegend tuig zonder passagiers of bagage op één hoogte. Heel toevallig echter bleek juist op het moment dat het toestel in Nijbroek aan het doorstijgen zou beginnen, een ander toestel richting Schiphol de baan van de Transavia kist te kruisen, zodat doorstijgen en dus geluidsmeting tijdens dat stijgen niet doorgingen. Natuurlijk wel erg veel toevalligheden voor zo’n van tevoren zwaar beladen test. Daar stond tegenover dat het geluid dat het toestel op één hoogte produceerde naar de beleving van de meeste aanwezigen zeer redelijk was. Volgens de aanwezige geluidsdeskundige gaf het toestel bij de meetapparatuur een waarde af die valt te vergelijken met het passeren van een goed onderhouden middenklasse auto op tien meter afstand.

Geluid=overlast, maar wat met co2 en fijnstof

Natuurlijk is voor de tegenstanders van Lelystad Airport met de geluidsmeting van de belevingsvlucht de kous niet af. Zij maken zich eigenlijk veel meer zorgen over de uitstoot door de vliegtuigen van enorme hoeveelheden fijnstof en co2. De mensen van Plaatselijk Belang Nijbroek vinden het bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat o.a. boerenbedrijven op een maniakale wijze door de overheid aan banden worden gelegd op deze onderwerpen, terwijl het luchtverkeer vele malen hogere emissies uitstoten, zonder dat dat gevolgen voor de vliegbedrijven schijnt te hebben. Zij maken zich grote zorgen over de gevolgen van een en ander voor de gezondheid op lange termijn en vinden vooral dat er in de regelgeving vak wel erg uiteenlopend wordt gereageerd, vooral als de economische belangen goot zijn en/of de CEO’s uit de betreffende bedrijfstak en de politici die hun mogelijkheden moeten beoordelen, korte lijnen met elkaar hebben.

De feiten van de belevingsvlucht op een rij:

Het vliegtuig vliegt op 1800 meter en gaat boven Nijbroek doorstijgen naar 2700 meter.

Dit vliegtuig is ± 20.000 kilo lichter dan normaal, dus wat stiller.

Het vliegtuig stoot ook ongeveer 550 kilo stikstof en veel ultrafijnstof uit.

Het is de bedoeling dat er gemiddeld 50 vliegtuigen per dag gaan overvliegen.

In het hoogseizoen zijn dat er meer.

Het merendeel van de vliegtuigen vliegt ’s avonds na 19.00 uur.

Wilt u meer weten over de stand van zaken van de laagvliegroutes? Kijk dan op www.stichtingreddeveluwe.nl

woensdag 6 juni 2018

Deel dit bericht