LEERLINGEN VELUWS COLLEGE TWELLO BEZOEKEN MELKVEEHOUDERIJ

Twello- Tweedeklas leerlingen van het Veluws College Twello bezochten in het kader van projectonderwijs twee melkveehouderijen in de gemeente Voorst. Vanuit een project over duurzaamheid kregen ze een beeld van de moderne en duurzame melkveehouderij bij de familie Aalpoel in Twello en van de familie Van de Kamp in Wilp. Dus, oude kleren aan, de melkschuur in, stront aan de laarzen en ervaren hoe een boer zijn bedrijf duurzaam voert. Voor sommige leerlingen een compleet nieuwe ervaring. Dankzij de geweldige medewerking van beide melkveehouders was het mogelijk om deze jongeren ook een stukje van hun wereld te laten zien. Leren buiten het schoolgebouw in de echte wereld; betekenisvol en waardevol!

Stel je voor, je leeft in het jaar 2080. De stad zoals we die in het begin van de 21e eeuw kennen, bestaat niet meer. Hoe leven we dan met elkaar? Hoe ziet ons vervoer eruit? Hoe gaan we om met de ruimte, water en ons milieu? We leven in een nieuwe wereld, in de stad van de toekomst ‘Artcadia’. Het leven, werken en wonen in de stad van de toekomst vraagt om nieuwe inzichten en levert andere uitdagingen op. Om aan deze nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden, gaan de leerlingen van het Veluws College tijdens projectonderwijs op zoek naar oplossingen.

In het kader van het ‘Artcadia’-project bezochten de leerlingen van de tweede klassen twee boerderijen: melkveehouderij De Elshof van de familie Van de Kamp in Wilp en in Twello melkveehouderij De Weuste van de familie Aalpoel. Deze twee melkveehouders zijn verbonden aan de organisaties IJsselvallei Boert, Eet Bewust en Boerenwijs. Deze organisaties staan voor verbinding tussen de agrarische sector en de omgeving. Een bezoek van schoolklassen past daar natuurlijk goed bij. De gemeente Voorst ondersteunt deze organisaties.

De leerlingen voelden letterlijk en figuurlijk hoe het was om op een boerderij te zijn. De geur van mest en het buitenleven kwam ze tegemoet. Voor sommige leerlingen was dat wel even wennen! Ze stonden tussen de kalfjes, pinken en koeien en gaven eten en drinken. Zelfs mochten ze - als een echte boer - op de tractor zitten of een klein shovelritje maken. Ook leerden ze tijdens de rondleiding de duurzame kant van het voeren van een boerenbedrijf kennen: de zonnepanelen, de voorkoeler (verlaagd de temperatuur van de melk, waardoor de melktank minder energie nodig heeft om te koelen), frequentieregelaars, ledlampen, energiezuinige ventilatoren, huisverkoop van melk - waardoor zijn er minder voedselkilometers noodzakelijk zijn - en de kringloop van het grasland. Een melkveehouderij is tegenwoordig een bedrijf dat met de natuur samenleeft, samenwerkt en ook zoekt naar duurzame manieren om het bedrijf te kunnen voeren. Wet- en regelgeving vanuit de overheid maakt dat ook noodzakelijk. Kortom: een heel diverse en leerzame ochtend.

Naast het bezoek aan de boerderij werd er door het Waterschap Vallei en Veluwe op school voor een andere groep tweedeklassers een gastles verzorgd. Met welke problemen krijgen we in de toekomst te maken. Hoe gaan we om met superbuien, met overstromingen en grote droogte in extreem warme zomers. Wat vraagt dat aan aanpassingen in wonen, werken en leven, ook in de stad van de toekomst. Heel inspirerend voor onze leerlingen om over andere oplossingen voor de toekomst na te blijven denken.

Na de herfstvakantie wordt dit project op school afgesloten met een presentatie van de toekomststad ‘Artcadia’. Leerlingen presenteren dan hun oplossingen voor de nog onbekende toekomst. Zij geven hun beeld van het leven, werken en wonen in een stad in 2080. Hun stad van de toekomst, want zover is 2080 niet van ons vandaan.

En daarna? Dan is het tijd voor weer andere projecten. Gedurende het hele schooljaar volgen leerlingen van het Veluws College Twello in de eerste en tweede klassen wekelijks projectonderwijs. Verschillende onderwerpen komen tijdens deze projectlessen voorbij: landen en culturen, wetenschappelijk onderzoek, kunst en cultuur, sport en gezondheid. Projectlessen staan in het teken van vakoverstijgend leren, binnen en buiten het schoolgebouw. Leerlingen leren zich verder te ontwikkelen. Leerlingen komen verder in hun eigen persoonlijke ontwikkeling en leren de kracht van samenwerken kennen. Projectonderwijs op het Veluws College Twello staat in het teken van de ontwikkeling van 21ste eeuwse vaardigheden als samenwerken, onderzoeken, analyseren, presenteren. Vaardigheden die leerlingen nodig hebben in het leven, wonen en werken in hun toekomst.

woensdag 21 oktober

Deel dit bericht