Randweg passé: waar blijven de alternatieven?

Twello- Randweg Twello, een van de grote speerpunten in de verkiezingscampagnes van de politieke partijen eerder dit jaar. ‘Voor!’ riepen GemeenteBelangen, D66 en SGP, maar na de verkiezingen werd het door de nieuwe coalitiepartijen een ‘no go’. Een politieke discussie van inmiddels veertig jaren lijkt op de lange baan te worden geschoven. De randweg is passé, maar nu is het GemeenteBelangen die aan de bel trekt bij ‘de tegenstemmers’: waar blijven de alternatieven? Door Jos Bosch

De gemeenteraad van Voorst heeft op 13 juni het raadsvoorstel ‘randweg Twello en maatregelen aan het spoor’ besproken. Het voorstel behelst het stoppen van de planuitwerking voor het doortrekken van de Westelijke Randweg Twello en het maken van een nieuw uitvoeringsplan voor de kern Twello. Fractievertegenwoordiger Robert Bosch van GemeenteBelangen heeft samen met zijn achterban een acht pagina’s tellend document samengesteld met schriftelijke vragen aan het college.

Alternatieven voor de randweg
Robert Bosch: “De randweg is geen discussie van gisteren maar loopt al veertig jaren. Er is altijd gesproken over ‘er zijn zóveel alternatieven’, wat ook tijdens verkiezingstijd werd geroepen. Maar wanneer wij binnen de gemeenteraad vragen stellen, komt er geen antwoord. Wat zijn die alternatieven en hoe verhouden ze zich tot elkaar? Alleen met een goed vergelijk tussen alternatieven kun je uiteindelijk een afgewogen keuze maken voor een oplossing.”

Verlagen verkeersintensiteit
Bosch legt uit dat het principe van GemeenteBelangen is, dat wanneer je een verkeersprobleem wilt oplossen, je de verkeersintensiteit moet verlagen. Minder auto’s, minder vrachtverkeer en daardoor het fietsen aantrekkelijker maken. “Wil je geen randweg? Dan moet de oplossing elders gevonden worden binnen het dorp. Veilige fietspaden, bredere wegen. Ga je dat uitvoeren, dan zul je op sommige plekken gronden moeten gaan verwerven tot zelfs onteigenen. Dat gaat ver”, aldus de fractievertegenwoordiger.

Alternatieven en waterbedeffect
Volgens Bosch is er ook een andere oplossing te bedenken in het zgn. afwaarderen. Bosch: “We maken bijvoorbeeld de Molenstraat smaller en bieden geen toegang meer voor vrachtverkeer.” Dergelijke opties zijn in theorie te bedenken, maar hebben in de praktijk vergaande gevolgen. Het verkeer zal zich gaan verplaatsen en dan is het de vraag, welke gevolgen bepaalde maatregelen hebben voor andere wegen.”

Bosch vervolgt: “Kijk bijvoorbeeld naar de Frans Halsstraat. Die is aangelegd om de Molenstraat te ontlasten. We constateren een afname van verkeer op de Duistervoordseweg en Molenstraat. Maar we hebben er ook gelijk een probleem bij! De spoorwegovergang op de Stationsstraat en toenemende verkeersdruk op het Raccordement. Met dit soort maatregelen ben je geen probleem aan het aanpakken, maar aan het verplaatsen.” De mening van GemeenteBelangen is, dat wanneer je een probleem bínnen de dorpskern wilt oplossen, je te maken krijgt met het zgn. waterbedeffect. Oftewel, de druk afnemen op de ene weg verhoogt de druk op een andere weg.

“De randweg speelt nu veertig jaar en de coalitie stelt nu om niet voor de randweg te kiezen, terwijl het verkeerstechnisch wel de beste oplossing is.” Bosch vervolgt: “men zegt steeds wat ze niet wil (de randweg), maar wat gaan we wel doen?” Overigens is er door anderen wel de suggestie gedaan voor het verplaatsen van industrieterrein Nijverheid-’t Belt. Op de vraag of dat een goede oplossing is, antwoord Bosch: “In het verplaatsen van het bedrijventerrein zie ik niet zoveel, want je ruilt het vrachtverkeer in voor meer personenauto’s door de nieuwe bewoners. Bovendien is dat nogal een omvangrijke operatie. Een geleidelijke transformatie van het industriegebied is misschien realistischer. Een meer dienstverlenend concept, zonder zware industrie en vrachtwagens. Overigens evenmin een goede oplossing voor het verkeersprobleem. Dan zal namelijk alleen de hoeveelheid vrachtverkeer afnemen.”

woensdag 14 september 2022

Deel dit bericht