Twello heeft er een vernieuwende school bij

Twello- Hoera! Basisschool De Kleine Wereld is nu officieel een van de ruim 400 daltonscholen die Nederland rijk is. Wat is dat eigenlijk: een daltonschool? En wat heb je eraan als kind? De leerlingen vertellen.

Het was spannend of het nog dit jaar zou gaan lukken, maar de leraren van De Kleine Wereld hebben het voor elkaar gekregen: het daltoncertificaat hangt inmiddels bij de deur. Dat certificaat geeft aan dat de school voldoet aan de kwaliteitseisen van de Dalton Vereniging. Vrijheid, zelfstandigheid en samenwerking staan daarbij hoog in het vaandel. Het betekent afstappen van klassikaal onderwijs en je richten op de ontwikkelmogelijkheden van het individuele kind. Hoe heeft de Kleine Wereld dat zo snel voor elkaar gebokst? Directeur Ellen IJsseldijk: “Het team heeft zich het onderwijsconcept razendsnel eigen gemaakt. Het sluit heel natuurlijk aan bij wat wij kinderen willen meegeven. En de kinderen vinden het gewoon fijn werken.”

“Groepjes in plaats van rijtjes”

Wat voor invloed heeft dat daltonconcept dan op het leerplezier en wat kinderen bereiken? We vragen het de 8-koppige leerlingenraad, met een vertegenwoordiger uit ieder leerjaar. Wat is er veranderd in hun klas sinds er daltononderwijs is? “We hebben blokjes of een stoplicht met groen, rood en oranje waardoor duidelijk is of je mag praten of fluisteren,” legt Bente uit groep 6 uit. Kleuters Mare en Milou: “Wij hebben een heel groot blok!” Feline uit groep 8: “Dat is voor de kleuters om mee te oefenen, ja. En we zitten nu in groepjes in plaats van rijtjes. Dat is fijn want dan kun je met meer kinderen overleggen.”
Meike uit groep 5: “En we hebben een planrooster. Daarop kun je zelf plannen hoe je die week je taken gaat doen. Daar moest ik wel even aan wennen.” Kiki uit groep 7: ”Maar het is wel fijner. Als je het goed plant, dan krijg je alles af en heb je vrije tijd voor dingen die niet per se moeten, maar wel mogen.”

Breakdancende robots

Vooral het samenwerken in projecten vinden de leerlingen prachtig. En dat ze daarbij zelf dingen mogen bedenken. Zo hadden ze een project over ondernemen, een weerproject, een project over astronauten en een over uitvindingen… Bente: “Wij hebben iets uitgevonden waardoor de hagelslag niet te snel uit het pak komt.” Feline: “Wij hebben geleerd een eigen bedrijf op te starten. Een klasgenoot had vlaggetjes gemaakt en wilde een hogere prijs omdat hij er veel tijd in had gestoken. Dan krijgen we ruzie, maar lossen we het ook weer samen op.”

Zijn de juffen en meesters anders geworden? Nee, die zijn hetzelfde gebleven, vinden de kinderen. “Op kamp doen de meesters mee met voetballen en volleyballen.” Kiki: “En de juf maakt meer dolletjes.” Wat vonden ze de fijnste taken die ze zelfstandig mochten doen dit jaar? De kleuters Mare en Milou gaan voor de knutselwerkjes. Luna uit groep 4 vindt het moeilijk kiezen: “Nu hebben we al een beetje vakantie. Nu hoeven we niet zoveel meer.” Achtstegroeper Feline begint over de breakdancende robot die ze zelf kan programmeren. Levi-Jay uit groep 3 vond alles leuk: “Maar ik vind het wel jammer dat ik nu door dit interview toneellezen mis.”

Rust

Zouden ze tot slot andere kinderen aanraden om voor een daltonschool te kiezen? Er klinkt een volmondig: “Jaaah!” Kiki: “Zelf plannen is zo fijn.” Feline: “Zeker als je graag met vrienden en vriendinnen wil samenwerken, bijvoorbeeld op het leerplein. Ik vind het nu veel rustiger werken dan toen we nog geen daltonschool waren.”

Ouders

En ook de vaders en moeders zijn positief. Zij geven De Kleine Wereld een 8. (tevredenheidsmeting www.scholenopdekaart.nl)

woensdag 22 juli

Deel dit bericht