Een kijkje in de keuken van distributiecentra Apeldoorn en Twello

TWELLO/APELDOORN- Met een tekort van 15.000 vakmensen in de installatiebranche in de komende vier jaar zijn vernieuwing en ondersteuning belangrijker dan ooit. Groothandel Wasco, een van de grootste van Nederland, ziet voor zichzelf een belangrijke rol weggelegd. Het bedrijf doet er alles aan om het 11.500 installateurs zo makkelijk mogelijk te maken. Op 16, 17 en 18 mei konden geïnteresseerden een kijkje in de spreekwoordelijke keuken nemen en was er een beurs met verschillende stands. Tevens werden er rondleidingen in de (ver)nieuwde DC’s georganiseerd onder de noemer: ‘Thuis bij Wasco’.

“Een installateur moet meer en meer bezig zijn met zijn expertise in plaats van randzaken, om zo het tekort in de markt deels op te vangen”, vindt Xander Hagens, commercieel directeur van Wasco. “Precies dat willen wij faciliteren door als het ware onderdeel te worden van de bedrijfsvoering.” Of het nu gaat om voorraadbeheer of kennisontwikkeling, de groothandel wil de installateur optimaal ontlasten.

Om die taak nog beter te kunnen vervullen heeft Wasco twee geheel vernieuwde distributiecentra in Apeldoorn en Twello. Om flexibiliteit te blijven houden, worden alle leveringen handmatig samengesteld. Die gaan vervolgens rechtstreeks naar een projectlocatie, een vestiging naar keuze, of worden naar keuze ’s nachts of overdag bezorgd, in de bus of in het magazijn van de installateur.
Met verschillende maatwerkoplossingen voor klanten zoals bouwlogistiek, nachtleveringen in de servicebus of magazijn en wisselbox concepten ontzorgen we de monteur optimaal, zodat hij of zij zich volledig kan focussen op zijn of haar technische kwaliteiten.
Wasco beschikt over een assortiment van 450.000 artikelen. Deze zijn voorzien van een sticker met chip, waardoor voorraadbeheer transparant en inzichtelijk wordt. De installateur krijgt advies op maat over de voorraad, waardoor de gemiddelde voorraad in de bus met 30% omlaag kan en het one-stop-fix percentage van een servicemonteur omhoog.
“Bijkomend voordeel is dat de bus met minder artikelen lichter en overzichtelijker wordt”, stelt Hagens. En, de installateur heeft in 95% van de gevallen de juiste onderdelen bij zich. In het enkele geval dat toch een onderdeel ontbreekt, is er altijd een vestiging in de buurt of een koerier die het kan komen brengen als er spoed bij is.
Wasco zorgt ervoor dat de installateur grip houdt op zijn voorraad door de gehele voorraad in de bus twee keer per jaar te scannen. Na deze scan krijgt de monteur waar nodig nieuw advies en inzicht op basis van het daadwerkelijke gebruik. “We kunnen dus precies aangeven hoe de voorraad eruit moet zien”, zegt Hagens. “Dit levert een flinke tijdswinst op. Ook het tellen is nog maar een paar minuten werk.”
Naast een gebruiksvriendelijke webshop helpt Wasco de installateur bovendien met de Ontzorgbox. Ketel vervangen? In deze box zitten alle benodigde onderdelen dus los bestellen hoeft niet meer. Ook is er de Wisselbox voor herhaalklussen, bijvoorbeeld in tien dezelfde woningen. De box wordt naar wens samengesteld en wat over is mag terug.
Behalve in goede service investeert Wasco in kennisontwikkeling met het WasCollege. Hier kunnen installateurs terecht voor opleidingen in onder meer productkennis, maar ook voor commerciële trainingen.

woensdag 24 mei 2017

Deel dit bericht