Voorst- Vrijdag 19 juni was het precies 40 jaar geleden dat de Stichting Behoud Molen de Zwaan werd opgericht. Zes betrokken vrijwilligers van het eerste uur werden tijdens een receptie in het zonnetje gezet door de Voorster burgemeester Jorritsma-Verkade. Lolke van Mulligen, Henk Ilbrink, Ben Arendsen, Henk Marsman, Ben Franken en Ton Bosscher ontvingen de gemeentelijke onderscheiding ‘de Gulden Keper’ voor hun jarenlange inzet, vakmanschap en liefde voor molen De Zwaan.
“Zij leverden een onmisbare bijdrage aan het behoud van dit bijzondere erfgoed en het molenambacht in Voorst,” aldus de burgemeester.
Het feest vond in en om de molen plaats. Als eerste vertelde de huidige voorzitter Ben Arendsen de geschiedenis vanaf de oprichting van de stichting. Midden jaren 80 van de vorige eeuw bleek het voor de familie Van Mulligen niet meer rendabel om de molen als zelfstandige te exploiteren. In 1980 dreigde stilstand voor de molen door gebrek aan middelen voor adequaat onderhoud. In 1986 nam Voorster Belang het initiatief om de molen te behouden voor het nageslacht. Er werd een vergadering belegd met het doel een stichting op te richten die het beheer en onderhoud voor haar rekening zou gaan nemen. Op deze avond boden zich 13 personen aan om in het voorlopige stichtingsbestuur zitting te nemen. In juni was de officiële oprichting en was de Stichting een feit. Het was een zware taak. De totale kosten voor restauratie werden geraamd op ƒ 335.000, waarvan de stichting zelf ƒ 47.000 moest ophoesten. Via vele acties bij dorpsbewoners, bedrijven en sponsors in en om het dorp werd het geld bijeengebracht, een ware topprestatie!
In 1990 kon het officiële startsein voor de restauratie worden gegeven en na ruim een jaar werd molen De Zwaan in volle glorie geopend.
Jos Penninx feliciteerde namens Vereniging Molenfederatie Gelderland en de stichting Vrienden van de Gelders molen. Hij bood het bestuur een oude foto aan en gaf de bijbehorende bloemen aan een van de jonge bestuursleden.
Tot slot was het woord aan oud-secretaris Hajo Vleming, die onder meer nog tal van bijzondere voorvallen om subsidie in de wacht te slepen wist te noemen. Hij zei: “Er is geen andere molen waarvoor men zo zijn best heeft gedaan om te behouden en te exploiteren.”
Tot op de dag van vandaag is het stichtingsbestuur, inmiddels aangevuld met drie jongere leden (allemaal ook molenaar): Eric van Mulligen, Dinand van de Brink en Roel Erbé, nog wekelijks actief in of om de molen. Lolke van Mulligen en Henk Ilbrink zijn erelid.
Het feest werd ’s avonds -onder nog steeds tropische temperatuur- voortgezet met de AWP-pubquiz waar zo’n 20 teams aan meededen en dat werd opgeluisterd door een DJ. Uiteindelijk ging het team Jong en Oud er met de eerste prijs vandoor.
Foto: De onderscheiden bestuursleden met hun partners en kleinkinderen
woensdag 24 juni 2026
