Van karkas tot compleet vliegtuig

TEUGE- Hij is maar wat trots. En terecht: Bert van de Bunte (24) heeft het voor elkaar gekregen al op jonge leeftijd een vliegtuig te bouwen. Dat vraagt deskundigheid, technische begeleiding, geduld en doorzettingsvermogen binnen een periode van jaren. Tweeënhalf jaar heeft Bert erover gedaan en het resultaat is verbluffend.

Geboren is hij in Apeldoorn, maar als baby al met zijn ouders verhuisd naar Teuge, waar hij is opgegroeid. Zijn ouders runnen een autosloperij. Op z’n veertiende nam hij zweefvlieglessen en toen hij 16 was behaalde hij het brevet. Motorvliegen was de volgende logische stap. “Bij de SAS ben ik dan begonnen als vliegtuigwasser”, lacht Bert, “om me op te werken tot het leiden van de vliegoperatie en zo heb ik 10 jaar kantoorwerkzaamheden voor de SAS verricht en een hoop geleerd.”

Natuurlijk ging hij het vliegen niet verwaarlozen en verzorgde test-, relatie- en recreatievluchten, maar zonder commercieel oogpunt. Samen met zijn goede vriend Ewald, die helaas in 2014 tijdens een aerobatics-vlucht verongelukte, bezat hij inmiddels een eigen vliegtuig toen de bouw van een tweede toestel door zijn hoofd ‘spookte’. “Ik wilde dolgraag zélf een kopie van mijn vliegtuig bouwen”, dus vertrok ik met een vliegtuigaanhanger naar Italië om met een wrak weer terug te keren”, legt hij enthousiast uit. Het toestel werd hier helemaal gestript en opnieuw behandeld, body en vleugels werden opnieuw bekleed met linnen. Er is veel technisch inzicht voor nodig maar vooral veel tijd. Bert noemt een voorbeeld: “Van een vleugel was er het frame (ribben en hoofdliggers), daar rol je canvas overheen, dat rondom wordt vastgelijmd. Door er met een strijkbout overheen te gaan, wordt het geheel strak getrokken.” Hij memoreert Jan van Genne, een duizendpoot in de vliegerij, waar hij veel van heeft geleerd en die hem bij de bouw met raad en daad terzijde stond. Ook Ruben Penterman van ‘Aviatiek’ was een grote hulp tijdens de opbouw van de Piper Super Cub.

In totaal heeft Bert er tweeënhalf jaar en meer dan 1200 manuren over gedaan, om zijn droom waar te maken. Met gepaste trots vertelt hij dat hij een tijdlang met twee toestellen heeft gevlogen maar voor de kosten op gegeven moment tot verkoop van zijn eigen Super Cub is overgegaan. Een piloot uit Engeland kwam op zijn pad, die het graag wilde kopen en die er verschrikkelijk blij mee is. Bert is dus uitermate tevreden: “Ik heb mijn droom waar kunnen maken en ook alle kosten kunnen dekken.” Sinds een jaar is hij bijna fulltime bezig met zijn eigen luchtreclamebedrijf ‘Van de Bunte Aviation b.v.’.

woensdag 21 september 2016

Deel dit bericht