Crowdfunding Meadow op het Deventer Stadsstrand moet opnieuw

Deventer- Ondanks de voortvarende eigen crowdfundingscampagne van horecaconcept Meadow op het Deventer Stadsstrand hebben ondernemers Evelien en Koos Janssen moeten besluiten hun campagne volledig opnieuw te starten. Reden is dat zij door De Nederlandsche Bank gewaarschuwd zijn dat een crowdfundcampagne op een eigen website niet is toegestaan.

De brief van de financieel toezichthouder viel enkele dagen voor het einde van de streefdatum van 1 oktober op de mat, juist op het moment dat het streefbedrag op slechts enkele duizenden na bereikt was en het stel een go wilde geven om de bouw van het pop-up paviljoen te laten starten.

Na intensief overleg en advies van de toezichthouder ontvingen alle investeerders daarom hun ingelegde geld terug op hun bankrekening en werden zij persoonlijk door het stel geïnformeerd en gevraagd om opnieuw via een campagne op het door de AFM erkende platform CrowdAboutNow te investeren. Aan dit verzoek werd massaal gehoor gegeven en binnen enkele dagen na de brief staat de teller al weer bijna op 90% van het minimale streefbedrag. “Een enorme opluchting na een aantal slapeloze nachten en een bak werk” aldus Koos. “We waren ons van geen kwaad bewust, we wisten wel dat een platform een vergunning van de AFM moest hebben omdat zij als tussenpersoon fungeren bij crowdfunding en gelden van derden beheren. Dat we zelf een vergunning moesten hebben voor de financiering van ons eigen bedrijf was ons echt niet bekend”.

Het stel had zich voorafgaand aan de campagne juist goed voorbereid en advies ingewonnen bij meerdere financieel experts over hoe je zelf zo’n campagne succesvol kunt opstellen. “We kennen meerdere horecazaken die op soortgelijke wijze zijn gefinancierd en iedereen weet dat er veel meer bedrijven zijn die geldleningen bij derden hebben uitstaan voor de start van hun onderneming.”

Belangrijkste reden om het zelf te doen was – naast kostenbesparing – dat ze vooral lokale investeerders binnen hun eigen netwerk aan zich wilden binden, de meerwaarde van een landelijk platform niet direct inzagen en omdat ze de werkzaamheden van een platform ook prima zelf kunnen. Koos heeft zelf een website gemaakt, met experts een deugdelijke overeenkomst opgesteld, promotie gemaakt, contacten onderhouden met investeerders en een nette administratie bijgehouden. ”We deden eigenlijk alles goed, behalve dat we het blijkbaar via een officieel platform hadden moeten doen”. De nieuwe campagne kost het stel minimaal 7.000 euro omdat een platform een percentage van de hoofdsom als vergoeding voor hun diensten vraagt. De ontwikkelingen lijken vooralsnog geen invloed te hebben op de haalbaarheid van opening in april 2019.

Nieuwe campagne

Aangezien er in de tussentijd ruim 35.000 euro is toegezegd door sponsoren en leveranciers is het minimale streefbedrag voor de nieuwe campagne aangepast van 180.000 naar 145.000 euro. Om investeerders extra te motiveren opnieuw in te stappen is de rentevergoeding verhoogd van 5 naar 5,2%. Iedereen die meer dan 1.000 investeert ontvangt ook nog eens een 10% kortingskaart voor het seizoen 2019. De nieuwe campagne loopt tot 15 november a.s. en het stel hoopt minimaal 145.000 en maximaal 205.000 euro binnen te halen voor de financiering van het pop-up horecaconcept op het Deventer Stadsstrand. Inmiddels is hiervan al weer 130.000 gefund. Meer informatie op www.crowdaboutnow.nl/campagnes/meadow

woensdag 3 oktober

Deel dit bericht