Directeur basisschool de Hietweide neemt afscheid

Twello- Na 42 jaren werkzaam in het onderwijs neemt Jan Buijtenhuijs, directeur van basisschool de Hietweide, op 28 maart afscheid van het onderwijs. Met veel passie praat hij over zijn onderwijsleven.

Onderwijzer worden:

De keuze om onderwijzer te worden was een toevallige keuze. De thuissituatie bracht Jan hiertoe. De opleiding tot leerkracht op de pedagogische academie vond hij inhoudelijk niet aantrekkelijk. Het werken met kinderen trok hem echter zo aan dat hij de opleiding na drie jaar in 1977 afrondde. Een baan vond Jan, ondanks een krapte aan banen, meteen in Delden. Waar hij begon met een “klas” met 46 leerlingen. Hier kreeg hij de smaak van het onderwijs, zoals hij zelf zegt, echt te pakken. Hij genoot van het omgaan met de kinderen.

Loopbaan:

In de school in Delden werd toentertijd al gewerkt met computers. Jan leerde hier ICT toe te passen in het onderwijs. Ook was er al een camcorder, Jan benadrukt nog even de grootte ervan.

Na Delden hielp hij in Hardenberg met het inrichten van een nieuwe school. De school groeide met 38 leerlingen uit tot een zeer grote school.

In 2005 werd Jan directeur van de Hietweide. Daar bracht hij vernieuwingen, zorgde voor een prettige werksfeer en groei. De nieuwbouw van de school hield in dat er een periode gewerkt moest worden in noodlokalen. Een lastige periode, daar de ruimten te klein waren. De nieuwe locatie “de Fliert” vindt hij een perfect, sfeervol gebouw om in te werken.

Veranderingen:

Jan: “De tijd veranderde het onderwijs.” De krijtjesborden werden vervangen door digiborden. Jan is daar blij mee. Leerstof kan door beelden beleefd worden en dat beleven verrijkt de kinderen.

Alle leerlingen hebben tegenwoordig een Ipad. Iedere leerkracht heeft een dashboard waarop de vorderingen van elke leerling gevolgd wordt en waardoor onderwijs op maat kan worden aangeboden. Vroeger bleven leerlingen ten allen tijde op een vaste plek zitten.

Nu zoekt iedere bovenbouwleerling na instructie een eigen prettige werkplek. Na de op maat aangeboden weektaken mag er dikwijls zelfgekozen leerstof verwerkt worden. Deze zelfstandigheid hebben de leerlingen zich in de onderbouw eigen gemaakt. De leerkrachten van de Hietweide vertrouwen de leerlingen in “laat zien wat je kunt.” Hetgeen Jan erg belangrijk vindt.

De benaming ADHD en een rustgevend middel bestond vroeger niet. Het medicijn van Jan: Een wandelingetje, een leeg papiertje naar een andere leerkracht brengen.

Passend onderwijs:

Jan noemt het een “gedrocht” van een maatregel. In het reguliere basisonderwijs zijn kinderen met specifieke problemen niet op de juiste plek. Voor het goed begeleiden van de betreffende leerlingen worden aanpassingen gevraagd die onvoldoende gerealiseerd kunnen worden en consequenties hebben voor de groep en de leerkracht.

Ouders die hun kind aanmelden wordt de vraag gesteld: “Wat verwachten jullie van het onderwijs?”

Goede communicatie over wat de school te bieden heeft en verwacht m.b.t. samenwerken met de thuissituatie geeft helderheid, die volgens Jan van groot belang is.

Start van een onderwijsdag: Elke ochtend staan de leerkrachten de kinderen buiten op te wachten. Daar vindt het eerste contact met de leerling plaats. Eén blik op een gezichtje vertelt de leerkracht vaak of een wandelingetje met specifieke aandacht voor het betreden van de school even wenselijk is. Relaxed naar binnen gaan is van groot belang, volgens Jan. Hij zelf neemt tot 9.00 uur altijd de tijd voor “wenselijke” mededelingen of vragen.

CITO toetsen: Wat betreft dit leerlingvolgsysteem heeft Jan een duidelijke mening. Hij voegt er een woord tussen. CITO is een leerling “achter” volgsysteem. Leerkrachten zijn door het dagelijks nauwlettend volgen van de leerlingen prima op de hoogte van de vorderingen.

Omgaan met huidige onderwijs:

Op dit moment zorgt het leerkrachten tekort voor grote problemen in het onderwijs. Jan is een voorstander van staken. “Alleen praten is slappe hap, staken voor duidelijkheid is noodzakelijk.”

De werkdruk bij zijn personeel probeert hij te verminderen. Hij tracht hen in te laten zien dat om 17.00 uur de school verlaten dient te worden en dat ’s nachts slapen met blocnote op het nachtkastje en werken in de vakantie uit den boze is.

Jan zijn toekomst:

Na 42 dienstjaren wordt het tijd om te genieten. Niet meer dagelijks deelnemen aan het drukke verkeer van Hardenberg naar Twello. Zijn grote hobby fotograferen zal een belangrijke plaats gaan innemen. Overladen met werk zal Jan niet gebeuren, zijn motto: “Na ieder weekend begint weer een nieuwe week!”

Afscheidsreceptie:

Wilt u afscheid nemen van meester Jan? U bent van harte welkom op de afscheidsreceptie in de Fliert op donderdag 28 maart van 14.30 tot 16.30 uur.

woensdag 20 maart

Deel dit bericht