Wilp- Vraag tien willekeurige Wilpenaren waarover zij zich in hun dorp grote zorgen maken en minimaal acht zullen dan de gevaarlijke verkeerssituaties noemen. Het is daarom logisch dat de onlangs door de provincie Gelderland georganiseerde inloopbijeenkomst in het dorpshuis veel belangstellenden trok. Zij konden op tekeningen zien welke plannen de provincie heeft om op verschillende locaties de verkeersveiligheid te vergroten. Door Rudi Hofman
Martin Peters, woordvoerder van de werkgroep Veilig Verkeer Wilp die onder Belangenvereniging Wilp valt, was blij met de grote opkomst én met de grote betrokkenheid die de bezoekers van de openbare bijeenkomst aan de dag legden. Dit waren overigens lang niet alleen inwoners van Wilp.
Hogere drempels
De provincie gaat te zijner tijd aan de slag tussen de rotonde bij Bakkerij Bril in Voorst en het kombord aan de noordzijde van Wilp. Het is de bedoeling tussen Wilp (zuid) en de rotonde de bestaande plateaus/drempels naar twaalf centimeter te verhogen, omdat je daar nu zonder problemen op hoge snelheid overheen kunt rijden. Verder wil de provincie de Molenallee (N791) tot aan de carpoolplaats bij de A1 onder handen gaan nemen.
De hoogste prioriteit mag van de werkgroep Veilig Verkeer Wilp komen te liggen op het tegengaan van racegedrag op de provinciale weg door het dorp en het verlagen van de snelheid op de Molenallee vanaf het kombord tot de carpoolplaats van 80 naar 60 kilometer per uur. Daarvan zou Zozijn meeprofiteren, legt Peters uit. De huidige situatie bij ingang 1 van Zozijn is gevaarlijk, omdat weggebruikers hier vaak op hoge snelheid passeren. Streven is om ter plaatse een flinke verkeersdrempel te realiseren.
Op de Rijksstraatweg (N790) binnen de kom wordt volgens Peters ook veel te vaak (veel) te hard gereden. Dit maakt het oversteken van deze weg vanaf de Molenallee naar de Dorpsstraat, een belangrijke schoolroute, tot een gevaarlijke onderneming.
Het idee is de weg te versmallen en de Molenallee recht tegenover de Dorpsstraat te laten uitkomen. Nu maakt de Molenallee op het laatst een knik naar rechts waardoor degenen die naar de Dorpsstraat willen eerst nog een stuk over de Rijksstraatweg moeten afleggen. “De provincie is bereid hierover nog aanvullend serieus na te denken. Het is nu echter nog niet in de plannen opgenomen”, zegt Peters.
Hagen
Een ander idee is om met meer groen, zoals hagen, de bebouwde kom een dorpser karakter te geven. Dit zou weggebruikers moeten stimuleren om hun snelheid te verlagen. Daarnaast wordt het dorp er ook mooier van, aldus de woordvoerder van de werkgroep.
De provincie wil zowel bij de zuidelijke entree van Wilp als aan de Molenallee vlak voor het kombord de rijbanen gaan splitsen. Voor weggebruikers is dit een duidelijk signaal dat zij een dorp binnenrijden; bovendien moeten zij door de nieuwe situatie hun snelheid wel matigen.
Groot onderhoud
De werkgroep Veilig Verkeer Wilp is inmiddels bijna drie jaar bezig. Zij heeft de provincie destijds een lijst van 35 verkeersknelpunten meegegeven en is blij dat de provincie een groot aantal serieus wil aanpakken. Peters beseft dat het nog een aantal jaren kan duren voordat de gewenste verkeersmaatregelen worden uitgevoerd. De provincie heeft aangegeven dat ze de meeste aanpassingen gelijktijdig met groot onderhoud wil uitvoeren.
“Je kunt er denk ik beter een jaar langer mee wachten en dan zoveel mogelijk realiseren dan eerder beginnen en maar een klein beetje doen. Want alles is afhankelijk van beschikbare budgetten. Onze werkgroep heeft zich opnieuw uitgesproken over het feit dat het nog lang zal duren. Maar we houden vol!”, aldus Peters.
Grote wens
Hoewel de provincie er voorlopig geen oren naar heeft, houdt de werkgroep Veilig Verkeer Wilp onverkort vast aan haar grote wens om de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom in Wilp te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur.
woensdag 26 juli 2023