Evenementenladders opnieuw onder de aandacht!

Gemeente Voorst- Het is maart 2020 wanneer in de dorpskernen van de gemeente Voorst de evenementenladders weer terug worden geplaatst. De borden kregen daarvoor een flinke opknapbeurt én er is een nieuwe regeling die ervoor zorgt, dat het laten plaatsen van evenementen weer betaalbaar is. Maar corona gooit in de periode van plaatsing direct roet in het eten: er zijn geen evenementen. Drie jaar later is het tijd voor evaluatie en vooruit kijken. Door Jos Bosch

‘Het verbeterplan voor het gebruik van evenementenladders is anders tot uitvoering gekomen dan was gepland in 2019’, aldus gemeente Voorst in haar raadsmededeling van 7 maart 2023. De logica daarvan kunnen we allemaal bedenken, want de coronacrisis zorgde ervoor dat Nederland op slot ging: evenementen konden niet doorgaan. Om de nieuwe borden niet leeg te laten, werden er oproepen geplaatst om vooral de lokale ondernemers te steunen en daarmee elkaar te helpen.

De evaluatie van de evenementenladders zou al vóór februari 2021 plaatsvinden, maar dat was uiteraard veel te vroeg. De situatie was toen nog ongewijzigd en eigenlijk is het pas vanaf voorjaar 2022 weer mogelijk om evenementen te organiseren. ‘Vanaf dit moment is het gebruik van de ladders ook weer toegenomen’ aldus de raadsmededeling. Maar dat gebruik is nog niet op het gewenste niveau en daarom wordt ervoor gekozen om de borden opnieuw onder de aandacht te brengen.

Lage kosten door subsidie
Wie gebruik wil maken van een aankondiging op een of meerdere evenementenladders, kan dit toen tegen een aantrekkelijk tarief van € 12,- excl. BTW per tekst/locatie. Dat is inclusief druk-, plaatsing-, verwijderings- en administratiekosten. Een aantrekkelijke prijs voor aankondigingen op de ladders, die langs de doorgaande wegen staan en daardoor goed worden gezien.

Gebruik en subsidie opnieuw ontdekken
Gemeente Voorst geeft aan dat er in het jaar 2022 zo’n 120 teksten zijn gesubsidieerd en naar verwachting zal dit gebruik in 2023 verder toenemen. ‘Wij merken namelijk dat evenementenorganisatoren de mogelijkheid om gebruik te maken van de subsidie voor de evenementenladders na de coronacrisis weer opnieuw moeten ontdekken’ aldus de gemeente. Samen met de marktpartij Big Blow, die zorg draagt voor het gehele traject van aanvraag t/m plaatsing, worden maatschappelijke organisaties en dorpskernen opnieuw aangeschreven om ze te informeren over de mogelijkheden en het plaatsen ook te stimuleren.

Duurzaam en herbruikbaar
De borden die op de evenementenladders worden geplaatst zijn magnetisch. Daarmee zijn ze duurzaam in gebruik omdat de borden herbruikbaar zijn. Oude teksten worden verwijderd en voorzien van nieuwe en voor de plaatsing zijn geen extra materialen nodig. Verder heeft Big Blow de doelstelling dat de evenementenladders altijd gevuld zijn. ‘We streven ernaar om de gemeenteladders altijd ‘vol’ te hebben. Daarom zijn er nu algemene teksten op voorraad’ aldus de eigenaar van het bedrijf. Daarmee wil het bedrijf voorkomen dat passanten tegen lege blauwe borden aankijken.

Speciale websitepagina voor aanmelding
Om het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken, is er een speciale websitepagina om je aan te melden c.q. je borden te bestellen. Via https://www.bigblow.nl/evenementenladders/ kun je er snel en eenvoudig voor zorgdragen dat jouw evenement wordt geplaatst op de evenementenladder van jouw voorkeur. Big Blow merkt verder op dat sommige ladders behoorlijk scheef staan en adviseert de gemeente om het bedrijf dat de ladders heeft geleverd een controleronde door de dorpen te laten maken.

woensdag 22 maart 2023

Deel dit bericht