Twello- De 31 parkeerplekken op het Barteldplein in Twello verdwijnen om plaats te maken voor woningbouw. Over het behoud van de parkeerplaatsen werd maandagavond 13 oktober druk gedebatteerd in de raad. Maar niet iedereen navigeerde even soepel. Door Jos Bosch
Raadslid Bjorn van Ekeren (GemeenteBelangen) wees op de motie uit december 2024, waarin de raad besloot dat het totaal aantal parkeerplaatsen voor het winkelend publiek gelijk moet blijven. Nu IJsseldal Wonen op het Barteldplein wil bouwen, vroeg hij zich af of de te schrappen 31 plekken elders worden gecompenseerd.
Tijdelijk karakter
De reactie van het college was kort: het Barteldplein is altijd een tijdelijke parkeerlocatie geweest, bedoeld om de herontwikkeling van het Marktplein mogelijk te maken. De plekken zouden inmiddels al zijn gecompenseerd en er zou voldoende parkeerruimte in Twello zijn.
‘De raad heeft hier niets over te zeggen’
Nieuwkomer Jan Osinga (VoortvArend Voorst), aan het begin van de vergadering beëdigd als raadslid, drukte meteen zijn stempel. Volgens hem is hier sprake van een limitatief imperatief stelsel: alleen als er wettelijke weigeringsgronden zijn, mag een vergunning worden geweigerd. Die ontbreken, dus – aldus Osinga – “de raad heeft hier niets over te zeggen.” Niemand sprak hem tegen. Je zou denken: punt gemaakt, einde debat. Maar nee.
Groen, geel en blauw
Raadsleden gingen alsnog “los”. Discussies over belangen van ondernemers versus woningzoekenden, over parkeernormen, parkeren in het gras, extra bebording, blauwe zones en Twello’s bereikbaarheid.
Een aaneenrijging van goede bedoelingen, maar de meningen van de raadsleden liepen sterk uiteen. Men raakte elkaar kwijt in het debat en de gemene deler: wonen en parkeren. Overigens zijn er straks beperkt parkeerplekken bij de nieuwbouw
Kent u het parkeerhuis?
Wethouder Rosmarijn Boender sprak over het gratis parkeerhuis aan de Van Spiegelstraat, bijna tegenover het Barteldplein. Een aantal raadsleden had er op een vrijdagmiddag geteld: 65 lege plekken. Toch, zo werd terecht opgemerkt, is dat slechts een momentopname. Bovendien: wie vanuit het zuiden Twello binnenrijdt, komt uit bij het Marktplein — en dat is vaak vol.
Online is het parkeerhuis goed vindbaar, aldus Boender. De raad wees er echter op dat ook de fysieke vindbaarheid in het dorp beter moet.
Kort of lang
Ondernemers willen dat klanten dichtbij de winkels kunnen parkeren. Maar wat als die plekken structureel worden ingenomen door langparkeerders of winkelpersoneel? Een blauwe zone, waarmee kort parkeren wordt afgedwongen, zou een oplossing kunnen zijn. Dan verplaatsen langparkeerders zich naar de buitenring – wat, zo werd fijntjes opgemerkt, meteen goed is voor de dagelijkse beweging.
Wist u dat de parkeerplaatsen aan de noordzijde van het gemeentehuis openbaar zijn? Ze tellen mee in het totaal, maar het winkelpubliek associeert de locatie toch vooral met paspoorten en rijbewijzen.
Geen parkeerprobleem – nog niet
“Er is geen overall parkeerprobleem,” stelde wethouder Boender. Arco Hak (SGP) waarschuwde juist om dat niet te laten ontstaan. “Begin tijdig met de invoering van blauwe zones,” drong hij aan.
De hele raad wil hetzelfde
Van Ekeren sloot af met een nuchtere constatering: de hele raad wil in wezen hetzelfde. “Wie goed parkeren belangrijk vindt, is niet tegen woningbouw.” Maar leefbaarheid hangt wel samen met bereikbaarheid. Hij merkte bovendien op dat het winkelend publiek geregeld zoekende is naar een parkeerplek, soms langdurig rondjes rijdt.
Wellicht de vraag stellen: zijn er geen plekken of weten automobilisten ze niet te vinden?
Toch blijven de politieke routes verschillend. Linksom of rechtsom, allemaal willen ze Twello centrum bereikbaar houden. Het parkeerprobleem wordt geparkeerd, maar krijgt een serieus vervolg. Het college komt hiervoor binnen afzienbare tijd met voorstellen, onderdeel van een bredere visie.
woensdag 15 oktober 2025