Twello- Nee, we krijgen niet altijd het goede voorbeeld vanuit Den Haag. Goed, zorgvuldig en respectvol debatteren is een kunst en het vereist oefening. Best zinvol dus om daar al vroeg mee te beginnen. Een groepje leerlingen van het Veluws College Twello deed mee aan de voorrondes van het Nationaal Jeugddebat in het provinciehuis in Arnhem. ‘Leuk én leerzaam!’, was het algemene oordeel van Suus, Iris, Anne-Fleur, Christina en Selina uit 4-Mavo.
Zo’n vijftig jongeren uit de regio kwamen bij elkaar in een omgeving die in elk geval al uitnodigde om het serieus aan te pakken: een prachtige vergaderzaal met voor iedereen een eigen ‘zetel’ én microfoon! ‘Dat is toch even wat anders dan het klaslokaal!’, aldus één van de deelnemers.
Het ochtendprogramma bestond uit de voorbereiding op het debat.
De leerlingen werden ingedeeld in ‘fracties’ en moesten hun mening en standpunt gaan formuleren over een aantal onderwerpen. Zo kwamen de thema’s ‘starters op de woningmarkt’, ‘verkeersarmoede’ en ‘duurzaamheid bij bedrijven’ voorbij.
Bij het formuleren ván en denken óver de standpunten kregen de leerlingen hulp van oud-deelnemers aan het debat.
Na een lunch stond ’s middags het echte debat op het programma.
Eén of twee deelnemers formuleerden op een speciaal podium het openingsstatement namens hun fractie.
Zo deden Suus en Iris dat bijvoorbeeld namens hún fractie, die bestond uit een mix van de verschillende aanwezige jongeren. Je moet het ook nog maar durven trouwens.
Suus vertelt: ‘In het verleden had ik er wel eens spijt van dat ik in een bepaalde situatie níet het woord had genomen, dus ik besloot dat nu wél te doen!’ Letterlijk en figuurlijk je podiumangst overwinnen dus. Een mooie ‘bijvangst’.
Hierna kregen de leerlingen over hun statements kritische vragen terug van échte politici! Er waren vanuit de Provinciale Staten Gelderland leden van Groen Links, de VVD en de PvdA aanwezig die de jonge debaters nog weer even ‘op scherp’ zetten met kanttekeningen.
Vervolgens gingen de jongerenfracties weer ‘terug naar de tekentafel’ om hun standpunten aan te scherpen, te verduidelijken, te nuanceren.
‘Heel officieel ging het allemaal hoor!’, vertelt Peter Vis, docent geschiedenis, SCW (Sport, Cultuur en Wetenschap) én coördinator burgerschapsvorming op VC Twello. Met zijn collega Pam Vosselman genoot hij van het enthousiasme en de ‘skills’ van de leerlingen. ‘Ook mooi om te zien dat er echt contact tussen de jongeren ontstond. Zo zaten er een paar in de pauze een spelletje te doen met voor hen toen nog vrij onbekende fractiegenoten. Ook moesten ze de politici echt aanspreken via de voorzitter, net als in de Tweede Kamer. Verder merkte je dat het debatteren gedurende de middag steeds beter ging. Ze leerden echt van elkaar!’
Na een paar rondes ‘heen en weer’ kwam dan het slotstatement van de jongerenfracties.
Daarna kwamen de politici nog één keer aan het woord, maar nu met een beoordeling van de prestaties van de leerlingen.
‘De mensen daar waren erg vriendelijk’, vond één van de Twellose debaters.
‘Je leert samen te werken met voor jou onbekende mensen én goed na te denken over je antwoorden’, verklaren Anne-Fleur en Christina. ‘En het was leerzaam om te horen hoe anderen over bepaalde onderwerpen denken. Ook leer je nadenken over onderwerpen waar je normaal gesproken niet zo snel over nadenkt.’
Iris vult nog aan: ‘We kregen ook nog uitleg over wat de politici in de Provinciale Staten doen in vergelijk met de politici in de Tweede Kamer in Den Haag.’ Ook het spreken voor professionele microfoons voor een grote groep werd door het vijftal als een echt ‘Tweede Kamergevoel’ ervaren.
Ideeën voor oplossingen van de ingebrachte probleemthema’s kwamen er volop. Bijvoorbeeld over het thema ‘verkeersarmoede’: beter verlichte bushokjes, meer verbindingen met het openbaar vervoer tussen dorpen en meer en goedkopere ‘leenfietsen’.
Nieuwe politici in de dop? De tijd zal het uitwijzen. Het enthousiasme was er in elk geval heel duidelijk. Deze leerlingen weten nu meer dan ooit: debatteren kun je leren!
De docenten van VC Twello zijn gewaarschuwd……..
woensdag 3 december 2025
