Twello- Na ruim dertig jaar geeft hij het stokje door: Lugo Schoonman (66), manager van zwembad De Schaeck, gaat met pensioen. Wat achterblijft is niet alleen een topaccommodatie met indrukwekkende cijfers, maar ook een plek waar warmte – letterlijk én figuurlijk – centraal staat. Door Jos Bosch
Van buitenbad tot miljoenenbedrijf
Schoonman was er al bij toen De Schaeck in 1992 transformeerde van buitenbad tot combibad. Sindsdien groeide de accommodatie uit tot een miljoenenbedrijf. “Ik geloof dat ik rond de negen miljoen betalende bezoekers heb gehad sinds de start,” blikt hij terug. “En nu zitten we structureel op 235.000 betalende bezoekers per jaar, oplopend tot bijna 350.000 met niet betalende bezoekers. Voor een gemeente met ruim 25.000 inwoners is dat gigantisch.”
De Schaeck steekt er met kop en schouders bovenuit
“Zutphen haalt bijvoorbeeld 91.000 bezoekers per jaar,” zegt Schoonman. “Als je dat afzet tegen het aantal inwoners, scoort Twello een 9 of 10, terwijl het landelijk gemiddelde op een 4 ligt. Dat is echt ongekend.”
Ook grotere zwembaden leggen het af. Zwembad De Scheg in Deventer werd gebouwd met de verwachting richting een miljoen bezoekers per jaar te trekken, maar komt amper boven de cijfers van De Schaeck uit. “Dat zegt iets over de kracht van ons combibad,” benadrukt Schoonman.
Grootste zwemschool van Nederland
Een belangrijk fundament van het succes zijn de zwemlessen. Wekelijks volgen 1.400 kinderen zwemonderwijs bij De Schaeck. “We zijn zelfs de grootste van Nederland als het gaat om baby- en peuterzwemmen: 500 kleintjes per week,” vertelt Schoonman trots. “En dat in water van 34 graden.”
“Warm water, dát is ons handelsmerk. Geen enkel ander bad in Nederland biedt die temperatuur structureel, het hele jaar door.” De slogan ‘Het warmste bad van de regio’ is dus zonder meer een terecht statement. Met techniek en luchtbehandeling die volledig op dat uitgangspunt zijn ingericht – investeringen die volgens Schoonman hun waarde dubbel en dwars hebben bewezen.
Een team met hart voor de zaak
Achter de cijfers schuilt een hecht team. 72 medewerkers en 60 vrijwilligers houden samen de organisatie draaiende. Van instructeurs tot een klusteam dat eigenhandig het restaurant verbouwde: iedereen draagt bij. “We leiden mensen zelf op. Vaak komen ze binnen via stages of via via. En het mooie is: bezoekers kennen de teamleden en andersom. Er ontstaan echte relaties.”
Die betrokkenheid gaat ver. Teamleden wonen soms zelfs condoleances van vaste bezoekers bij. “Het is een cultuur van gemoedelijkheid, een warm welkom en échte aandacht. Dat voelen mensen.”
Lage subsidie, groot rendement
Bijzonder is dat De Schaeck met relatief weinig subsidie uitkomt. “De gemeente draagt bij, maar van die subsidie gaat de huur er meteen weer af,” legt Schoonman uit. “Aanbouwen, zoals het doelgroepenbad of de nieuwste kleedkamers, zijn door de gemeente voorgefinancierd en vervolgens verrekend in een hogere huur. We ondernemen, nemen risico’s en zorgen dat het werkt.”
Daarmee is De Schaeck een uitzondering in zwembadland. Veel baden hebben een veel hogere subsidie, maar in Twello ontvangt De Schaeck jaarlijks € 35.000,- na verrekening van de subsidie met de huur. Door stijgende energielasten, de nieuwe zwemwaterwet en sterk stijgende loonkosten, wordt het wel steeds lastiger om alles rond te krijgen.
De Schaeck is daarom ook met de gemeente in gesprek om te bezien hoe het zwembad naar de toekomst toe moet worden geëxploiteerd, teneinde voor de vele doelgroepen een goede en betaalbare zwemvoorziening te behouden.
Meer dan zwemmen alleen
Toch draait het niet alleen om cijfers. De Schaeck is ook een ontmoetingsplek. Ouderen die samen sporten en koffiedrinken, kinderen die spelenderwijs leren bewegen, gezinnen die zich welkom voelen. “Het is misschien wel de grootste ‘hangplek’ van Twello,” lacht Schoonman. “Hier ontstaan vriendschappen. Mensen letten op elkaar, zorgen voor elkaar. In het water ga je vanzelf met elkaar praten.”
Toekomst en opvolging
Met zijn pensioen in zicht kijkt Schoonman vooruit. “Het is belangrijk dat dit zwembad in stand blijft. Er is flink geïnvesteerd in techniek en veiligheid, en het sociale belang is enorm. Sport en bewegen zijn cruciaal, juist nu jongeren minder actief worden.”
De zoektocht naar een nieuwe manager is gestart. “Er zijn kandidaten, maar het is een pittige functie. Je moet kennis hebben van wet- en regelgeving, gevoel voor samenwerking met gemeente en provincie, en vooral affiniteit met sport en bewegen. Gelukkig staat hier een ervaren en kritisch team, dat maakt het een prachtige plek om leiding aan te geven.”
Een warm afscheid
Voor Lugo Schoonman zelf voelt het moment dubbel. “Ik heb dit werk altijd met passie gedaan, maar nu is het tijd om anderen de kans te geven. Wat ik achterlaat? Een warm bad waar mensen zich welkom voelen, waar warmte de standaard is – en waar we met elkaar iets unieks hebben opgebouwd.”
woensdag 10 september 2025