Apeldoorn- Iedereen met een beetje groene vingers is altijd wel op zoek naar goed tuingereedschap. Wie voor het gemak van een totaalaanbod kiest én goede service belangrijk vindt, moet absoluut eens kennis gaan maken met Poel in Apeldoorn. Gelegen op een steenworpafstand van de gemeente Voorst vind je álles dat nodig is voor werken in de natuur. Door Jos Bosch
Handschoenen, zaagbroeken, handgereedschap, kettingzagen, bladblazers, gazonmaaiers en verder álles dat een tuinliefhebber zich zou kunnen wensen. Je vindt het op een paar minuten rijden vanaf de A50, afslag Apeldoorn Noord. Ruime parkeergelegenheid en bovendien kosteloos, zodat je eenmaal binnen niet op je horloge hoeft te kijken. En dat is maar goed ook, want wie bij Poel binnenloopt, wil de tijd nemen om kennis te maken met alles op het gebied van tuinonderhoud.
Goede bereikbaarheid
Het zijn bedrijfsmanager Wiljo van Essen en collega Nico Aalpoel die mij bij binnenkomst direct uitnodigen voor een rondleiding door het bedrijf aan de Steenbokstraat 45. Op de vraag of ik het makkelijk kon vinden is mijn antwoord ‘een makkie’. Weliswaar niet via de snelweg, maar vanaf Twello via Teuge en dan rechtsaf de Laan van Zevenhuizen uitrijden. Die goede bereikbaarheid vinden de heren terecht belangrijk en maakt deel uit van de klantvriendelijkheid.
De historie van het familiebedrijf
Het is Walther van der Poel die in 1979 het bedrijf start als Poel Bosbouwartikelen en het idee ontstaat wanneer hij als verkoper van het merk STIHL merkt dat er veel vraag is naar service op het gebied van onderhoud en reparatie. Het bedrijf van Walther is een van de eerste STIHL-dealers voor Nederland. De kennis en het ondernemerschap van Walther zorgen er vervolgens voor, dat het bedrijf aan alle kanten kan groeien.
Het pand in Harskamp wordt al snel te klein en er wordt besloten naar Apeldoorn te verhuizen. Oudste zoon Marc komt als eerste het team versterken, zijn broer Paul volgt eerst zijn jongensdroom en wordt fulltime piloot. Doordat een aantal jaren geleden de mogelijkheid zich voordoet om parttime te vliegen, vult Paul de andere tijd inmiddels binnen het familiebedrijf.
Eigen service- en reparatiedienst
We starten de grand tour met een ronde door de werkplaats. Allerlei machines worden door de monteurs onder handen genomen. Reparaties, servicebeurten of een laatste check voordat een machine wordt verkocht. Op de schappen liggen de apparaten die gereed zijn. “In principe is het ’s ochtends brengen en ’s avonds weer halen” legt Wiljo uit. Poel levert aan consumenten en bedrijven en bij deze laatste is er naast verkoop ook de mogelijkheid tot lease of huur.
“We hebben zo’n 10.000 machines in de lease” vervolgt Wiljo. “Dat is zorgeloos werken want wij doen het onderhoud, voeren eventuele reparaties uit en de klant heeft zolang vervanging. Een bedrijf dat met onze apparaten moet werken, mag immers niet stil komen te staan. Ze kunnen altijd door! Om dat te kunnen garanderen, beschikken we over een eigen onderdelenmagazijn en liggen er veel reserve- en huurmachines gebruiksklaar in de schappen.”
Poel is dealer van het gerenommeerde merk STIHL en heeft daarvoor ook alles in huis. Maar de vraag naar machines gaat inmiddels verder dan enkel die voor tuin en bos. Zo liggen er elektrische gereedschappen van Makita in de schappen, is er een grote sortering handgereedschappen in het duurdere segment en zijn ook de hogedrukreinigers van het merk Kränzle te koop.
De 100.000e machine
De rondleiding gaat verder door de winkel en showroom, waar werkelijk alles is te vinden dat je kunt bedenken bij tuin, land, bos en andere vormen van groenvoorzieningen. Bosmaaiers, klimlijnen met toebehoren voor klimwerk, koelvesten, veiligheidsschoenen, kleding en veiligheidshelmen met alle opties. Alles is erop gericht dat de bezoeker als een tevreden klant de zaak verlaat en graag terugkomt. Niet voor niets dat 7 juli 2022 de 100.000e STIHL machine de deur uit ging. Zo’n prestatie bereik je alleen maar wanneer je klanten volledig tevreden zijn.
De groei van Poel heeft zich uitgebreid naar Amsterdam en Veghel. Vanuit de drie vestigingen kan heel Nederland worden bereikt. Service op locatie als dat noodzakelijk is, snelle levering vanuit een van de bedrijven en alles vanuit een grote eigen voorraad. Ook dát is een sterkte kracht van het bedrijf; álles is aanwezig, ‘nee’ verkopen is geen optie.
Nico Aalpoel
Hij is onlangs gestart bij Poel, maar bij menig inwoner van de gemeente Voorst een goede bekende. Nico Aalpoel werkte 22 jaar bij de organisatie Welkoop in Twello en maakte in het jaar 2009 de overstap naar het bedrijf van Jos Overmars, dat voorheen aan de Rijksstraatweg in Twello was gevestigd. Nico werd ook hier een van de gezichten van de zaak en ondersteunde de nieuwe directie, toen het bedrijf van Overmars in 2021 werd overgenomen.
Nico voelt enorm veel vrijheid in het werken bij Poel. “We kunnen iedereen helpen” aldus Nico en dat is voor hem een pré. Veel klanten weten dan ook de weg al te vinden naar Poel in Apeldoorn en nu Overmars Twello gestopt is, denkt Nico veel meer bekenden terug gaan zien.
“Voor mijn klanten die ik al zo lang ken verandert er helemaal niets. Kwaliteit van machines en een fantastische service, je wordt op je wenken bediend. Dat was ik gewend en dat kan ik hier voortzetten” aldus Nico Aalpoel.
Blik op de toekomst
In Apeldoorn werkt een team van 25 personen, daarnaast werken er nog eens 25 personen verdeeld over de vestigingen Veghel en Amsterdam. Gemotiveerde mensen in een bedrijf dat ook innovatief is. Regelmatig vindt er overleg plaats met producenten om producten te verbeteren middels opmerkingen van gebruikers. Luisteren naar de vragen vanuit de markt en er een passend antwoord op ontwikkelen.
Maar ook noviteiten gaan ze niet uit de weg. Online ontzorgen bijvoorbeeld, je eigen account waarin je kunt zien welke machines je hebt, met bijpassende onderdelen maar ook het kunnen bijhouden van de servicebeurten en vervanging van onderdelen. Wiljo van Essen tot slot: “Wij vinden een goede binding met onze klanten belangrijk. De geoliede machine op het gebied van service is daarbij heel belangrijk. Het warme bad dat je hier bij binnenkomst ervaart, moet je ook online krijgen. Dát is de uitdaging voor dit nieuwe jaar.”
woensdag 25 januari 2023