Voorst- De 15-jarige Voorsternaar Pieter Rutgers won 20 oktober jl. het Nederlands Kampioenschap karting 4 takt. Op circuit De Landsard in Eindhoven wist hij, als nieuwkomer en een van de jongste coureurs in deze klasse, zijn succesvol gereden seizoen af te ronden met de beste podiumplaats. Door Jos Bosch
Ze genieten nog zichtbaar na van het NK avontuur. Coureur Pieter Rutgers, zijn vader Toon Rutgers en engineer Jasper van Kleef. In de achtertuin van de familie Rutgers in buurtschap Gietelo passeren de staaltjes van stuurmanskunst en technische perfectie de revue, worden we bijgepraat over een harde of zachte achteras en maken we kennis met de winnaarsmentaliteit van het driemanschap. Want hoe goed een coureur ook is, hij kan het niet zonder zijn team.
De kart op maat
Pieter: “Begin dit jaar zijn we overgestapt naar een ander kartmerk, de Mach 1. Die wordt in Stuttgart in Duitsland gebouwd. Het is een seniorkart met een basis, die we daarna op maat verder af gaan bouwen.” Later, in de garage waar de kart staat, krijgen we uitleg over die bouw. De stoel, afstanden tot de pedalen, soort assen, de wielafstanden, noem maar op.
Winnaar van bijna iedere wedstrijd
Pieter vervolgt: “Met die Mach 1 waren er nog 5 NK wedstrijden te rijden en die won ik vervolgens allemaal. Van de 15 wedstrijden dit jaar heb ik er 12 gewonnen” aldus de meester. Pieter vervolgt: “Ik ben de een na jongste van de groep en ik rij ook tegen gasten van bijvoorbeeld 23 jaar oud. Als je die gasten gek kunt maken, dat is wel lachen!” “Pieter heeft het race-chochme, hij racet met brains” aldus vader Toon.
Niet iedere deelnemer is een even grote concurrent voor de kampioen, maar in de top gaat het wel om de fracties van seconden en wordt er serieus gereden. Daarbij gaan Pieter en z’n team voor de beste plek en is meedoen niet voldoende.
‘Heethoofdjes’
Karters zijn over het algemeen wel heethoofdjes volgens de Nederlands Kampioen. “Als je daar zelf koel onder kunt blijven, heb je al een heel groot voordeel.” Maar gasten van 23 of zelfs ouder, hoe kom jij dan in die groep terecht? Vader Toon vult aan: “Er zijn verschillende categorieën. De jongste deelnemers zijn 7 tot 10, dan de groep van 10 tot 12, vervolgens de junior van 12 tot 15 en daarboven komen de senioren en dat is zonder bovengrens.”
Toon vervolgt: “Daarboven komt nog een categorie ‘Shifter’, dat is een zesbak schakelkart. Want waar we net over praten is allemaal automaat. Dat schakelen willen we graag volgend jaar gaan doen.
Racen vanaf je 11e
Pieter begon met karten toen hij 11 was en al lijkt dat jong, er zijn deelnemers die al starten op hun 6e. “Ik was altijd fanatiek een voetballer en nog steeds, we gingen wel eens karten en dat vond ik best spannend. De eerste keer kwam ik zelfs huilend uit het kartje, want ik kon niet bij de pedalen.” Maar het bloed kruipt, Pieter wordt enthousiast, wil vaker rijden en gaat uiteindelijk een cursus volgen om z’n racelicentie te halen en start met wedstrijden rijden wanneer hij 12 jaar is.
Over dat bloed … Toon was vroeger ook actief in de racesport, engineer Jasper van Kleef deed toen al met hem mee. “Dus het is ook wel een ‘zo vader zo zoon’ dingetje” aldus de vader.
De ambities van Pieter
Volgend jaar wil Pieter gaan rijden in de zesbak schakelklasse, Dat is volledig anders rijden dan een automaat en dus begint hij eigenlijk een beetje overnieuw. Anders rijden, andere technieken met een andere kart. Maar hier liggen wel de nieuwe uitdagingen voor de coureur.
Zijn team gaat hem daarin volgen, want al gaat het racen zeker om de kwaliteiten van Pieter, zonder de mannen om hem heen is er geen succes. Engineer Jasper van Kleef is een ontzettend belangrijke schakel in het succes. “Pieter voelt de kart tijdens het rijden, wij zien hoe Pieter rijdt en wat de kart doet” aldus Jasper. “Soms gaat het om millimeters afstellen, maar het maakt seconden verschil.”
Vader Toon, ook altijd aanwezig bij de wedstrijden, is de man die alle facilitaire zaken regelt. Dat gaat om bijvoorbeeld het papierwerk, materialen, transport en alle verdere zaken waarvoor moet worden gezorgd. Pieter: “Zonder Toon en Jasper kan ik niet zo presteren. We zijn een team dat het samen doet. Zij regelen alles zodat ik kan rijden en dan is het vol gas naar de horizon!”
woensdag 30 oktober 2024