SAS Teuge levert cessna’s voor brandweervluchten

Regio- In perioden van langdurige droogte en als er aardig wat wind staat is de uitbreidingskans bij bosbranden op de Veluwe Noord en Zuid aanwezig. Dat betekent dat de brandweer geregeld brandweervluchten ter observatie en signalering uitvoert.

“Wij hebben met Special Air Services (SAS) een overeenkomst gesloten”, licht persvoorlichter André Meilink toe, “er staan voor ons twee vliegtuigen ter beschikking die met een piloot van de SAS en de waarnemer van de brandweer de lucht ingaan. Het is nauwkeurig werk want ook een door het zand rijdende vrachtwagen kan een aardige ‘rookwolk’ achterlaten.” De toestellen zijn speciaal uitgerust met een antenne voor de C2000-apparatuur, waarmee rechtstreeks met de alarmcentrale, de Officier van dienst of met een brandweerauto contact gezocht kan worden. De brandweerwagen kan eveneens vanuit de lucht naar de verdachte plek gegidst worden.

Risico-index uit Amerika
Via een GPS-systeem in het toestel is het mogelijk de plek van de rook direct te lokaliseren om het vervolgens aan de meldkamer door te geven. Die alarmeert meerdere brandweerwagens voor vertrek naar de brandplek. André: “De meeste mensen denken dat wij slechts vliegen als het droog is. Dat is echter niet zo, want wij vliegen alleen op basis van een verhoogd uitbreidingsrisico en daar zijn méér criteria voor nodig zoals de gegevens van de voorafgaande vijf dagen met het oog op temperatuur, luchtvochtigheid, wind en de neerslag. Er wordt met een risico-index gewerkt, dat systeem hebben we hier in Nederland overgenomen van het Yellow Stone Park in Amerika en dat werkt doeltreffend.”

Wat kan de burger doen?
Iedereen kan zich informeren op internet via www.natuurbrandrisico.nl. Door middel van de kleurcodes groen, geel, oranje en rood kan men zich oriënteren over de situatie. Bij groen is het risico op branduitbreiding laag en bij rood is het opletten geblazen. Bij code rood mag men bij voorbeeld in de natuurgebieden niet barbecueën. In principe kan iedere campingeigenaar informatie geven over de risico’s die het barbecueen met zich meebrengt en wat je kunt doen als het fout gaat. De Hoofdofficier van Dienst, zo vertelt de persvoorlichter, bekijkt dagelijks ter beoordeling de omstandigheden. Hij heeft contact met de natuurbeheerders en bepaalt uiteindelijk wanneer er gevlogen wordt. De primaire taak van de vluchten boven de Veluwe is het zo snel mogelijk een beginnende brand detecteren ter voorkoming van uitbreiding en grotere rampen. Beginnende branden kunnen op deze manier worden opgespoord, de brandweerdiensten kunnen worden geïnformeerd en gecoördineerd vanuit de lucht.

woensdag 17 augustus 2016

Deel dit bericht