WILP-ACHTERHOEK- Wie spanning, spektakel en sensatie zoekt moet op zondag 11 augustus zeker naar Wilp-Achterhoek komen. Hier zal dan voor de 22e keer de autorodeo worden gehouden. Niet alleen voor de vaste bezoekers weer een hoogtepunt in het jaar, maar mogelijk ook voor mensen die nog nooit eerder de autorodeo bezochten en voor het eerst komen kijken. Het terrein waar het zich afspeelt ligt aan de Holthoevensestraat in Wilp-Achterhoek. De organisatie is in handen van Carnavalsvereniging de Lollebroek. Ruim honderd vrijwilligers zetten zich in om er een mooi evenement van te maken. De activiteitencommissie van de Lollebroek is al maanden in touw om voorbereidingen te treffen en de laatste zaken te regelen. Er is altijd veel werk te doen voordat de daadwerkelijke rodeo van start kan gaan. ,,Veel vrijwilligers zetten zich al jaren in en weten wat ze moeten doen, iedereen heeft een taak’’, vertelt Peter Wagemans namens de organisatie.
Veiligheid
Ook de 86 deelnemers aan de rodeo hebben uiteraard hun voorbereidende werk. Dat begint al bij het kopen van een auto waarin kan worden deelgenomen. Vriendengroepen zijn het meestal die zich inschrijven en de auto wordt voor een schappelijk prijsje op de kop getikt. De werkzaamheden voor de deelnemers bestaan voornamelijk uit het gereed maken van de wagen, strippen in vaktaal. Alle brandbare delen moeten van de auto af en eruit gehaald worden. Bumpers en andere kunststof delen mogen niet in de auto achterblijven. Achter de bestuurdersstoel moet een verticale stang worden aangebracht die de klappen enigszins kan opvangen. Als laatste wordt de wagen in een vrolijke kleur gespoten en voorzien van een ludieke tekst of reclame. Uiteraard wil de organisatie dat de rodeo veilig verloopt en heeft daarom de nodige spelregels ingevoerd. Zo mag er ook maar een geringe hoeveelheid brandstof in de tank aanwezig zijn en moeten de bestuurders een helm dragen en een nekband om doen. Voordat de waaghalzen de baan op kunnen is de wagen onderworpen aan een grondige keuring. In diverse manches komen de wagens vanaf 12.30 uur het parcours op. De bedoeling is om de concurrentie uit te schakelen. Zomaar in het wilde weg erop los beuken is echter niet de bedoeling. Een jury let op dat alles volgens de regels en dus zo veilig mogelijk verloopt. Inrijden op de bestuurderszijde is niet toegestaan. Mocht dit per ongeluk toch gebeuren dan wordt de deelnemer beschermd door een stalen plaat die aan de zijkant is bevestigd.
Superklasse
De Lollebroek doet ieder jaar haar best om met iets nieuws te komen tijdens de autorodeo. ,,Vorig jaar hadden we een manche met bestelbusjes en dit jaar zal er een Superklasse worden verreden. Wagens die qua cilinderinhoud veel zwaarder zijn komen dan in actie. Om de voertuigen langer op de baan te houden is de greppel aangepast. Voor de jurywagen zal deze schuin worden uitgegraven zodat de deelnemers er sneller uit kunnen komen’’, vertelt Wagemans. Nieuw is ook dat de wagens niet meer van lage naar hoge cilinderinhoud starten. Andere jaren was het zo dat de hoogste vermogens als laatste aan de start verschenen. Hierop kwamen opmerkingen van de deelnemers omdat die vonden dat er weinig tijd was tussen de eventuele finale ronde en het weer oplappen van de wagen. De organisatie komt met deze nieuwe maatregel veel deelnemers tegemoet.
woensdag 31 juli 2013