Terwolde struikelt over diversiteit aan uitgangspunten veilig verkeer

Terwolde- De onrust in het dorp Terwolde is groot, veroorzaakt door het té vele verkeer dat langs en door het dorp raast. Aan de oostkant is het de Bandijk welke als racebaan dienst doet voor met name motoren. Controles zijn er nauwelijks, waardoor snelheidsmaniakken vrij spel hebben. Resultaat; de lokale bevolking durft er niet meer te lopen of te fietsen. Een ander groot probleem is de provinciale weg N792, de verkeersader die zorgt voor verbinding tussen Vaassen en Twello maar zorgt voor tweespalt onder de lokale bevolking.

Tijdens het Ronde Tafel Gesprek van woensdag 9 september is het dorp vertegenwoordigd door zelfs drie sprekers. Jaap Veldhuis, onder meer verbonden aan het lokale brandweerkorps en namens Veilig Verkeer Terwolde schuiven Bernke Papenburg en André Karper aan. Veldhuis gaat het om de snelheidsbeperkende maatregelen welke worden voorgesteld voor de N792. “Vijftig kilometer moet in principe zat kunnen en zo hard is dat niet” aldus Veldhuis. De spreker geeft aan dat je overal redelijk snel ter plaatse moet kunnen komen en spreekt hier met de pet op als lid van het vrijwillige brandweerkorps. Hij erkent dat hij en z’n teamleden bij melding weliswaar te hard kunnen rijden om bij de kazerne te koen, maar bij een verlaging van de maximum snelheid zal het gevaar ervan toenemen.

Verlaging van de maximum snelheid gaat ervoor zorgen, dat de brandweer – die zelfs met toeters en bellen gebonden is aan maximum overschrijdingen – langer onderweg is en haar werkgebied ziet krimpen door de wet- en regelgeving. Jaren geleden is het trottoir langs de weg verlaagd. “Daardoor is het naar mijns inziens een behoorlijke racebaan geworden omdat de weg dan veel breder lijkt.” Het verhogen van de wandelroute zal leiden voor meer verkeersveiligheid van de wandelaars, aldus Veldhuis. De leden van Veilig Verkeer Terwolde juichen de verlaging van de stoepen juist toe. Hierdoor kunnen fietsers snel en gemakkelijk uitwijken, wat regelmatig hard nodig is bij gevaarlijke verkeersmanoeuvres.

André Karper geeft aan, dat er aan de stroom van de weg niet veel kan worden veranderd. Zo zijn vrij-liggende fietspaden uitgesloten, terwijl er wel dagelijks veel ouders en kinderen van en naar school fietsen, juist vaak in of direct naast de spitsuren. Er wordt te hard gereden en er is veel sluipverkeer, waaronder opvallend veel zwaarder verkeer (vrachtwagens), afkomstig van de A50 bij Vaassen met doorgang naar Deventer. Hij noemt met name de navigatiesystemen welke de route door Terwolde aangeven met een tijdsbesparing van ca. 3 minuten. Dan is er nog niet gesproken over de vele files op de snelwegen A50 en A1, wat ‘een bezoekje aan Terwolde’ interessant maakt.

Karper noemt ook het landbouwverkeer als ‘bedreiging’, hoewel de aanwezigheid uiteraard logisch is in een agrarische omgeving. Agrariërs, aannemers, loonwerkers lijken allemaal haast te hebben “terwijl ze in feite maar 25 mogen rijden tot op heden”. André Karper is dagelijks getuige van zeer onveilige situaties aan zijn voordeur, waar een wegversmalling en drempel zorgen voor frustraties op de doorgaande weg. De verkeersgroep zocht steun bij onder meer de school en de sportvereniging en heeft ook al een aantal acties laten plaatsvinden, in samenspreek met gemeente en politie.

Bernke Papenburg zegt dat zij positief is over het voorliggende plan en dat verlaging van snelheid de enige methode is om de veiligheid meer te garanderen. Ze legt uit wat het essentiële verschil is in snelheid; bij 30 sta je gewoon eerder stil. Er is onderzoek gedaan in het dorp en informatie opgevraagd bij inwoners. Onder meer over ook bijna-ongelukkig, waarbij weggebruikers aangeven blij te zijn dat men kon uitwijken dankzij verlaagde bestrating. ‘Er is geen veiligere manier om in de setting zoals die nu is, behalve tijd winnen” aldus Papenburg. Zodat automobilisten bij gevaarlijke situaties op tijd kunnen remmen. “Ook wij zijn geen voorstanders van heuvels en dergelijke, maar de inrichting van de weg zal wel moeten worden aangepast, zodat er meer ruimte is voor de voetganger.”

‘Programma Mobiliteit 2020-2030’ staat op de agenda van de raadsvergadering van woensdag 23 september. De vergadering vindt plaats in het MFC aan de Bosweg 14 te Klarenbeek en start om 19.30 uur. Wie aanwezig wil zijn, dient voordien en vroegtijdig contact op te nemen met het gemeentehuis om zich aan te melden. Dit i.v.m. de huidige regelgeving.

woensdag 16 september

Deel dit bericht