Zwarte autosleutels van het vet en niet bang voor apartigheid Tien jaar sleutelen bij Garage De Smed

Terwolde- Stel je voor, een leuk huis in Terwolde met een flinke garage en je kunt er een brug in kwijt om lekker aan auto’s te sleutelen. Het is deels nog liefhebberij, want overdag is er een werkgever die op je wacht. Een stoute jongensdroom wordt werkelijkheid wanneer het werk heel snel toe gaat nemen. Hoewel het nooit de bedoeling is geweest, ‘het liep wat uit de hand’, bestaat Garage De Smederij alweer tien jaar! Door Jos Bosch

Eén dag in de week, de avonden en op zaterdag. Het was de vrije tijd die Hendri Speldekamp benutte om bezig te zijn met een hobby die snel toenam in omvang. Toen zelfs een extra dag in de week niet meer voldoende was om het werk aan te kunnen, besloot de eigenaar van Garage De Smederij dat het tijd werd om fulltime aan de slag te gaan.

De oude smederij
De woning en garage aan de Rozendaalseweg waren het startpunt van de onderneming op 1 juli 2012. Naarmate de maanden vorderden stond die ene brug vrijwel permanent vol. Hendri vroeg Henk om mee te gaan werken in de garage, aangezien Henk juist zoekende was naar een nieuwe uitdaging. “Henk was binnen aan het werk, ik lag buiten onder de auto’s. We hadden maar ruimte voor één brug, maar het ging prima” aldus Hendri. Het was toen voor Hendri al duidelijk dat hij het professioneel wilde aanpakken en dus moest gaan uitbreiden.

Op een steenworp afstand stond een grote lege hal, welke voorheen als garage dienst had gedaan. Hendri kocht de aanwezige inventaris op en bouwde vanaf januari 2014 verder aan zijn eigen bedrijf tot wat het nu is. Henk werkt er nog steeds, inmiddels is het team uitgebreid met de monteurs Kevin en Niek en zijn ze zelfs op zoek naar een collega erbij.

Zwarte sleutel door monteurshanden
“Mensen mogen bij ons in de werkplaats komen. De autosleutel mag bij wijze van spreken zwart zijn van de monteur z’n handen! Want de monteur luistert zelf naar het probleem waar de klant mee komt en bepaalt hoe de klant het beste kan worden geholpen. Samen een ritje maken bijvoorbeeld om te horen of te voelen wat de klant bedoeld en als monteur dat ook zelf ondervinden.” Hendri vindt het belangrijk dat klant en monteur elkaar kennen en ook over hetzelfde spreken. Een grote servicegerichtheid die wat de eigenaar betreft heel ver mag gaan. “En ook niet moeilijk doen om dat ene lampje te vervangen of iemand te helpen bij het starten” aldus de garagist.

Dealerniveau
De oudste auto die op de brug stond bij garage De Smederij dateert uit 1924 (een Citroën B14), de jongste uit 2022. Sinds vier jaren werkt de garage op dealerniveau en dat betekent dat je alle kennis en materialen in huis hebt om aan iedere auto te kunnen werken. Hendri: “Mensen hebben het gevoel dat de dealer het beste is, maar de dealer heeft vooral meer een vervangingsmentaliteit. Onze werkwijze is juist om het probleem meetbaar te maken en dan aan de slag te gaan.”

De oude Jaguar die bij de dealer niet meer welkom is of waar geen onderdelen voorradig zijn, voelt voor de monteurs van De Smederij als een uitdaging om die auto op de weg te houden. Dat betekent soms creatief zijn en nieuwe oplossingen bedenken. Overigens kan ook het duurdere segment terecht bij de garage in Terwolde.

‘Druk met tevreden klanten’
Het werk van de garagist gaat verder dan het repareren van voertuigen. Meedenken met de klant betekent voor Hendri om zich te verplaatsen in de klant en niet bang te zijn voor apartigheid. Want soms kunnen de vragen best lastig zijn en ligt een antwoord niet direct in een kant & klare oplossing. Maar ook transparantie over een factuur is belangrijk bij een goede service. “Wat we het liefst doen is bijvoorbeeld de onderdelen laten zien. Wat hebben we gedaan? Wat is er vervangen? Dát is transparantie.”

Maar het gaat ook over de verkoop van auto’s. Hendri: “Is de auto voor de klant wel de juiste? Kunnen ze ermee overweg? Kun je een goed alternatief voor ze vinden? Als de klant dan zegt ‘dit hadden we veel eerder moeten doen’ weet je dat het goed is! Daarom ben ik de hele dag druk met tevreden klanten, al moet ik daarvoor soms ’s avonds doorgaan omdat ik overdag in tijdnood kom!”

woensdag 24 augustus 2022

Deel dit bericht