Jonge onderneemster met soja-allergie zet frustratie om in actie

TWELLO- Shanna Rijsemus is 26 jaar, woont in Twello en is allergisch voor soja. Wat? Gluten? Nee, soja! Eén van de minder bekende voedselallergieën, maar minstens net zo vervelend. Na jarenlang bang te zijn geweest om uit eten te gaan, heeft zij haar eigen onderneming opgericht: Allergenenkaarten. Hiermee streeft zij ernaar om het voor iedereen (met een voedselallergie) mogelijk te maken om zorgeloos uit eten te gaan.

Buikpijn en diarree, dat waren de klachten die Shanna bijna dagelijks had. Totdat zij er eindelijk achter kwam wat de oorzaak was. De klachten waren te wijten aan soja in haar voedsel. Zolang zij soja in haar voeding vermijdt, heeft zij geen klachten en dus geen buikpijn.

Ik ben niet de enige

Soja is één van de minder bekende allergenen. We kennen allemaal wel iemand met een glutenintolerantie, maar een soja-allergie is toch minder bekend. “Ik ben niet de enige”, vertelt Shanna. “De meest bekende oorzaak van darmklachten is coeliakie, beter bekend als glutenintolerantie. Toen ik door de huisarts werd doorverwezen naar het ziekenhuis hebben ze mij getest op coeliakie. Toen dit niet de oorzaak van mijn klachten bleek te zijn kreeg ik de diagnose ‘prikkelbaar darmsyndroom’ (PDS). Ik moest er maar mee leren leven. Dit bewijst voor mij alleen maar hoe onbekend alle andere mogelijke voedselallergieën zijn. Zo ken ik personen met een allergie voor ei en selderij. Sterker nog, één op de vijf personen in Nederland heeft een voedselallergie of –intolerantie. Ik ben dus zeker niet de enige met een minder bekende voedselallergie.”

Onbekend maakt onbewust

Wist u dat soja voorkomt in veel alledaagse producten? Zo zit het bijvoorbeeld vaak in chocolade verwerkt, in de vorm van sojalecithine. De enige manier waarop vastgesteld kan worden dat soja niet in een bepaald product voorkomt, is het lezen van het etiket. “Dit wordt in restaurants soms vergeten, omdat het niet voor de hand ligt dat soja in sommige producten verwerkt zit. En juist omdat het allergeen minder bekend is, is men zich hier ook minder van bewust. En dit begrijp ik, maar het is ook best vervelend”, vertelt Shanna. “Als ik uit eten ga, dan ga ik het liefst naar een, voor mij bekend restaurant, waarvan ik weet dat ik hier zorgeloos kan eten. Bij familie uitjes of afspraken met vrienden ben ik ook vaak degene die het restaurant uitkiest. Andere restaurants vermijd ik liever. Ik kan me voorstellen dat andere mensen met een voedselallergie hetzelfde doen. Dit vind ik jammer, want het beperkt je.”

Van frustratie, naar actie

Vorig jaar september heeft Shanna de stoute schoenen aangetrokken en heeft ze Allergenenkaarten opgericht. Wat doet ze precies? Ze brengt de allergenen van de gerechten op de menukaart van horecagelegenheden in kaart. Hiervan maakt zij een allergenenkaart, zodat de klant met een voedselallergie zelf inzicht heeft in de allergenen die in de gerechten voorkomen. Horecagelegenheden krijgen de mogelijkheid om alternatieven voor bepaalde voedselallergieën aan te bieden en hierin adviseert Shanna dan ook. Hiernaast neemt ze alle medewerkers van het restaurant mee in een allergenentraining. “Dit creëert bewustwording bij iedereen, niet alleen voor de koks, maar juist ook bij de bediening. Hier hebben wij, mensen met een voedselallergie, vaak het directe contact mee“, legt Shanna uit.

Geen doel, maar een droom

Shanna heeft met haar onderneming al verschillende horecagelegenheden en hun medewerkers bewust mogen maken van de ongemakken van een voedselallergie. Maar bovenal heeft zij hen mogen leren hoe hiermee om te gaan. Zij ziet het in kaart brengen van allergenen dan ook niet als een doel voor haar bedrijf, maar meer als een droom. “Zorgeloos uit eten, voor iedereen”, zegt zij enthousiast. “Niet alleen voor mezelf, maar juist voor iedereen met een voedselallergie!” Nieuwsgierig? Neem een kijkje op www.allergenenkaarten.nl of facebook.nl/allergenenkaarten

woensdag 18 januari 2017

Deel dit bericht