VELUWS COLLEGE TWELLO START MET ACTIVITEITENWEEK

Twello- Alle leerlingen van het Veluws College Twello volgden in de tweede schoolweek een bijzonder programma. Voor alle leerjaren werden activiteiten georganiseerd die in het teken stonden van kennismaking, groepsvorming en opdrachten om het schooljaar goed te kunnen beginnen. De leerlingen volgden deze activiteiten niet alleen op school en in de omgeving, maar vertrokken ook voor meerdaagse activiteiten naar Friesland, Overijssel en Limburg. De buren waren al gewaarschuwd. Grote bussen verschenen in de Veilingstraat om leerlingen van het Veluws College Twello te vervoeren naar verschillende locaties. Zo vertrokken de leerlingen van 3 mavo naar Idskenhuizen om daar aan een zeil- en kennismakingsprogramma deel te nemen, de leerlingen van 3 havo en 3 vwo naar Limburg en de nieuwe brugklasleerlingen naar het Summercamp in Heino. Een groot aantal ouders kwam hun kinderen uitzwaaien. Het was een drukte van belang bij school.

“Hoe lang blijf jij weg, een week?”. Piet Oosting, directeur van het Veluws College Twello, verbaasde zich over de hoeveelheid bagage die sommige leerlingen meenamen. Het ging toch maar om drie dagen met twee overnachtingen. Het paste allemaal in de bus. Alle tassen, slaapzakken, kussens … alles vond een plek in de grote bagageruimten. Hier en daar zag je wat spanning op de gezichten van met name brugklasleerlingen, want het blijft toch ook wel wat spannend om met nieuwe klasgenoten aan het begin van een schooljaar een paar dagen op pad te gaan. Bij de meesten was vooral een lach zichtbaar aanwezig. Lekker samen een paar dagen met elkaar plezier maken in een nog onbekende omgeving. De leerlingen hadden er duidelijk zin in. “Dat leerlingen op deze manier elkaar kunnen leren kennen is zo waardevol voor de rest van het schooljaar. We zetten met elkaar de toon en dat gebeurt op een erg plezierige manier”, aldus Piet Oosting. Ook hij zwaaide de verschillende bussen uit. “Als je later aan leerlingen terug vraagt waaraan ze een mooie herinnering bewaren, dan noemen veel leerlingen deze activiteitenweek. Die vergeten ze niet snel.”

De leerlingen van de eerste en derde klassen waren dus op pad. Voor de leerlingen van het tweede leerjaar was een speciaal programma ontwikkeld, dat zich in het schoolgebouw en ook in de omgeving afspeelde. Zo gingen deze leerlingen naar Buitenpost om het blote voetenpad te lopen en namen ze deel aan verschillende sport- en spelactiviteiten. De examenleerlingen werkten in de ochtend aan hun profielwerkstuk, terwijl ’s middags tijd werd gemaakt voor andere activiteiten als bowlen of het presenteren van de eigen moodboards. Wie ben ik, wat vind ik belangrijk, waar houd ik me mee bezig?

Voor alle leerlingen werden bijzondere activiteiten georganiseerd. Het werd daardoor een dynamische week, waarin de basis werd gelegd voor de rest van het schooljaar. Moe en voldaan keerden alle leerlingen met hun docenten weer bij school terug. De meeste leerlingen leverden hun bagage in bij de wachtende ouders om vervolgens zelf richting dorp te gaan. Het Klompenfeest was inmiddels in volle gang. Daar wil je als leerling toch ook bij zijn, dat feest mag je toch niet missen? De school is helemaal klaar om het schooljaar te beginnen. De lessen kunnen starten. Met tevredenheid wordt teruggekeken op een geslaagde activiteitenweek.

woensdag 6 september 2023

Deel dit bericht