Verpakken: slecht voor ruimte en milieu

Wat heeft verpakken nu met ruimte en milieu te maken. In eerste instantie is er niet direct een verband te leggen en toch is er een column mee te vullen. Het idee borrelde bij mij op toen ik, uiteraard via de gemakkelijke webshopweg, drie stoelkussentjes besteld had bij een groot campingbedrijf. Een paar dagen later stond de pakketdienst voor de deur. Verwarring alom, er stond een doos voor de deur dat kon praten. Achter die geweldige grote doos stond toch nog een bezorger verstopt. Een pakket voor u en voordat je dankjewel kunt zeggen is de bezorger weg. De mannen hebben het druk. Daar ligt dan ook meteen al de link met ruimte en milieu. Al die bezorgdiensten rijden scheuren met hun busjes door de woonwijken en smalle winkelstraten. Ruimte is er niet om ergens rustig te parkeren en bovendien blijven de busjes (ook als de bezorger aan de deur staat) gewoon hun dieseldampen de lucht inblazen.

De volgende link met ruimte en milieu was er toen ik de doos open maakte. In de enorme ruimte was niets te zien. De doos was in eerste instantie gevuld met plastic (opblaas)verpakkingsmateriaal om zo de lege ruimte op te vullen. Nadat dit allemaal weg was lagen er 3 kussens op de bodem van de doos. Een paar onbreekbare kussens verpakken in een doos van 60x60 opgevuld met een gigantische hoeveelheid plastic is nou niet bepaald milieuvriendelijk en geeft een hoop afval.

Als we dan verder in de afvalketen kijken dan moet ik ervoor zorgen, dat ik de doos zo klein krijg dat het in de blauwe container past. De doos is van zodanige kwaliteit dat je hergebruik eigenlijk wel kunt vergeten. Dus rest de container. Verder moet het plastic vulmateriaal allemaal stuk gemaakt worden zodat de lucht uit de opblaaskussentjes kan. Daarna moet het in de PMD container. Die containers worden allemaal weer door iets grotere diesel uitstotende vrachtwagens opgehaald en ook die rijden door de straten waar erg weinig ruimte is. Over het vervolg in de afvalketen wil ik het nu niet hebben. We blijven lekker lokaal.

Het hele verhaal geeft wel aan dat wij vaak, zonder daarover na te denken dingen doen die toch effect hebben op ruimte en milieu, hoe je het ook bekijkt.

Het is niet rendabel voor de webwinkels zou je denken, niet handig voor de pakketdienst, de bestelbus is eerder vol en misschien moet er wel twee keer worden gereden. Onhandig is het voor de bezorger en tenslotte ook voor de consument die al het overbodige verpakkingsmateriaal weer af moet (laten) voeren.

Overigens kennen we nog een totaal ander begrip voor verpakken. Hoe verpak je nou een slechte boodschap zodat iedereen denkt dat het alleen maar voordelen op kan leveren. Een voorbeeld hiervan is de boodschap van Gemeentebelangen over de randweg Twello. Feiten en cijfers kloppen niet en toch wordt het verpakt als de oplossing voor bijna alles in Twello. Uiteraard is de aanleg van de weg ook nog slecht voor de ruimte en milieu.

Koos Kasemir

Stichting Natuurlijk Twello

woensdag 14 juli 2021

Deel dit bericht